Viktigheten av å bli likt
– jobbe mer aktivt med omdømmet

JOBBE MER AKTIVT MED OMDØMMET

For butikken på hjørnet eller restauranten i nabobygningen, kan kundenes tanker om ens tjenester være den tynne linjen mellom nederlag og seier. Det er her omtaler kommer inn.

Med hjelp av omtaler, om det så er via Gule Sider, Facebook, Tripadvisor eller Google, kan bedriftseiere samle inntrykk, få inspirasjon til produkt- og tjenesteutvikling eller møte urimelig kritikk. Dette er en utmerket arena å møte og samtidig inngå en dialog med kunder på – gamle som nye.

Gule Sider har undersøkt hvordan små og mellomstore bedrifter markedsfører seg i digitale og tradisjonelle kanaler. Undersøkelsen viste at kun 2 av 10 bedriftseiere aktivt oppmuntret sine kunder til å skrive en omtale om de. Dette vil si at hele 80 % lar publikum selv kontrollere eventuelle omtaler.

På spørsmålet om hvordan bedriften arbeider med kundeomdømme på internet, svarte kun 4 av 10 bedrifter at de innleder dialog med kunder og forsøker å rette på eventuelle negative opplevelser. Det betyr at resterende 6 av 10 ikke bemøter kundene som velger å legge igjen en omtale.

Hva kan du så gjøre om du vil jobbe
mer aktivt med omdømmet?

  • Følg med hvor og hva kunder skriver om deg – det finnes flere steder hvor brukere kan legge igjen omtaler.
  • Sett opp en plan for å overvåke disse kanalene. Det holder med et par minutter i uken.
  • Du kan oppmuntre dine kunder til å skrive omtaler (kanskje får de 10 % rabatt ved neste besøk om de skriver noe).