Velg de riktige søkord til dine Google-annonser

Søkeord er noe du bør velge når du oppretter en annonse på Google. Det er viktig å følge med på hvordan din målgruppens søkeordatferd ser ut. 15% av alle Google-søk er helt nye, søk som aldri har blitt gjort før. Så, hvordan velger du det mest optimale søkeordet for annonsen din?

Hovedfokuset er å koble din virksomhet til brukere som søker etter det du tilbyr. For å finne ut hvilke typer søkeord målgruppen bruker når de søker etter informaiton, anbefaler vi å bruke et verktøy som heter Google Keyword Planner. Verktøyet gir deg et estimat av hvor ofte du søker etter forskjellige søkeord, samt forslag til nye utrykk.

La oss ta et eksempel: En frisørsalong i Kristiansand. “Frisør Kristiansand” er et ganske opplagt søkeord, og gjennom Google Keyword Planner får du forslag til flere søkeord som de anbefaler at vi bruker. Det er viktig at du kontrollerer søkeordene som brukes av målgruppen din for å kunne matche søkeordene riktig i neste trinn. Du kan lese mer om matchingtyper her.

Negative Søkord

Hemmeligheten bak en målrettet kampanje er det du velger å ikke målrette mot. Du jobber med såkalte negative nøkkelord.

Når du velger negative søkeord for kampanjen din, velger du søkeord som ligner på dine søkeord, men kan brukes av kunder som søker etter et annet produkt. Anta at du selger briller. Du vil at kundene skal finne deg gjennom søk på kjøp / utskifting av brilleglass. Deretter kan du legge til negative nøkkelord, for eksempel “vinglass” og “drikkeglass”. Dette minimerer risikoen for å bli sett på irrelevante søk. Når du legger til et negativt nøkkelord i en annonse eller kampanje, filtrerer du søkene som inneholder negative uttrykk. Jo mer negative søkeord du bruker, jo mer begrenset og målrettet blir din målgruppe.

Vil du lære mer om Google-annonser og hvordan du tenker når du oppretter annonsene? Ta en titt på webinaret nedenfor.