Utfordringer med displayannonsering

Alle typer markedsføring har sine utfordringer. Displayannonsering er ikke noe unntak. I den neste artikkelen ser vi på noen av disse utfordringene.

Displayannonsering har mange fordeler – men det er selvfølgelig også noen ulemper. Dette er noe som gjelder for alle typer digital markedsføring. Men hvis du i stedet velger å se disse ulempene som utfordringer, kan du gjøre disse utfordringene til fordeler. Fordeler som vil hjelpe din kommende kampanje.

Hva er de største utfordringene?

  1. Konkurransen!

    Mange brukere i dag, er vant til å se displayannonser på nettet og har derfor en tendens til å «se forbi dem», for å si det sånn. De mange annonsene har rett og slett skapt en slags «banner blindness». Brukere vil ganske enkelt være fornøyd med annonsen, noe som til slutt vil bety en lavere CTR (click through rate). Dette er imidlertid ikke unikt for displayannonsering, selv om det kan ha større innvirkning sammenlignet med andre typer annonser. Så hva kan du gjøre for å gjøre banner blindness til en fordel? Det «enkleste» tipset, er å bare jobbe ekstra hardt med innholdet i annonsen, teksten, bildet og knappen, for å sørge for at annonsen din skiller seg ut. Et annet litt mer avansert tips, er å jobbe mer med såkalte «rich media ads». Rich media ads handler om alt fra videoer, til muligheten til å forstørre annonsen, men også forskjellige typer målealternativer osv.

  2. Adblockers!

    Det er også en utfordring med såkalte adblockers, programmer som kan påvirke hvilke annonser som vises hvor og når. Nøyaktig hvor mange som faktisk bruker en slags adblock, blir imidlertid diskutert. Noen studier peker på opptil 25-30% i Sverige, mens en helt annen studie kun viste 3,5%.

  3. En fremtid uten cookies!

    Akkurat som AdBlockers, finner vi også ideen om hvordan cookies vil påvirke fremtidig annonsering. Det er vanligvis snakk om en fremtid uten cookies, dvs. en digital fremtid med ingen, eller færre, cookies. Cookies er kort forklart, en måte for sider å lagre data om din oppførsel på nettet. Det kan, for å forklare det veldig enkelt, for eksempel være å sikre at du ikke alltid trenger å logge på den samme siden hver gang du besøker den. Cookies kan også brukes for å følge aktiviteten din online dersom nettsteder bruker samme cookies. Google kunngjorde i fjor at de vil endre reglene for en bestemt type cookie, noe som igjen vil gjøre det vanskeligere å lage tilpassede annonser. Men det er finnes allerede alternativ for de som ønsker å skape god reklame, selv i en fremtid uten cookies.

Vil du vite mer om displayannonsering, fordeler, ulemper, best practise og mer? Ta gjerne en titt på webinaret vårt nedenfor.