, ,

Sökeord på Gule Sider er viktig

gule sider

“Hvilke ord ser potensielle kunder etter når de leter etter produktene eller tjenestene jeg tilbyr?” Dette er et spørsmål som er nyttig for de fleste bedrifter å stille. Søkeord har nemlig som oppgave å forbedre din bedrifts relevans på internett.

Hva er et søkeord?

Søkeord, eller nøkkelord som de også kalles, er ordene som potensielle kunder søker etter når de søker etter noe på søkemotorer som Google, Bing og Gule Sider. Det kan også dreie seg om såkalte søkefraser. Kanskje du søkte på “søkeord” (nökkelord) eller “hva er et søkeord?” (søkefrase) og fikk denne artikkelen i søkeresultatene? Når vi her bruker begrepet søkeord, snakker vi også om søkefraser.

Det søkemotoren streber etter å gjøre er å matche søkeordet med relevante sider og hjemmesider hvor kunden sannsynligvis finner akkurat det produktet eller tjenesten de leter etter. Jo bedre innholdet på hjemmesiden din samsvarer med søkeordet, jo høyere opp vil det vises i kundens søkefelt. Som regel betyr en høyere plassering på for eksempel Google flere klikk, besøkende og konverteringer.

Tre viktige punkter å huske på når du arbeider med søkeord

Så hva er egentlig et godt søkeord, og hvordan bør du tenke når du skal identifiserer søkeord for akkurat din bedrift?

  • Søkeordet bør være relevant:
    Sørg for at søkeordene du velger er relevante for produktene eller tjenestene du tilbyr. Sørg deretter for at søkeordet samsvarer med innholdet på hjemmesiden din, samt målet for hjemmesiden din. Hva vil du at kunden skal gjøre? Kjøpe? Reservere? Lese mer? La søkeordet signalere dette.
  • Søkeordet bør være spesifikt:
    La oss si at du driver en kafé. Er ordet «kafé» et passende søkeord? Svaret er nei. Du må være mer spesifikk enn som så, for å konkurrere med andre kafeers sider. Still deg selv spørsmålet: “Hvilke søkeord er det sannsynlig at potensielle kunder googler for å finne min kafé?” Legg til andre funksjoner som er unike for deg, for eksempel “skolebolle”, “smørbrød” eller “rundstykke”.
  • Men … ikke for spesifikt:
    Nøkkelen er å finne balansen her. Du ønsker å identifisere søkeord som er spesifikke nok til at kunden finner akkurat deg, men som samtidig ikke er for kompliserte, lange eller detaljerte. Risikoen er rett og slett at ingen søker etter altfor spesifikke søkeord.

Søkeord på Gulesider.no

Gulesider.no er en søkemotor akkurat som Google, hvor vi leverer informasjon basert på brukerens søkeord og søkefraser. Hver uke oppretter vi tusenvis av kundekontakter og akkurat som med Google er det de topprangerte søkeresultatene som samler inn flest klikk.

Med tjenesten “Høyere opp på Gule Sider” setter du din bedrifts søkeordarbeid i fokus. Ved å identifisere hvilke søkeord dine kunder bruker, gjør du din bedrift relevant i søket på Gulesider.no. Ved hjelp av minimum to topprangerte søkeord får du en topplassering i trefflisten for disse, og med ytterligere 100 rangerte søkeord øker du relevansen for tilbudet ditt ytterligere.

Topprangerte søkeord – dette er de mest relevante søkeordene. Bedriften din vises høyere i søkeresultatene for topprangerte søkeord, enn om de hadde vært rangert eller gratis (ubetalt).

Rangerte søkeord – Dette er andre relevante søkeord. Du kan velge opptil 100 rangerte søkeord. Bedriften din kommer høyere opp i søkeresultatene for disse også – men ikke like høyt som med de topprangerte søkeordene.

Oppfølging og analyse er et must når du jobber med søkeord. Med Min Gule Sider kan du enkelt følge med på hvilken effekt søkeordene faktisk har på din unike statistikkside. Les mer om dette lenger ned.

Slik oppdaterer du søkeordene dine på Min Gule Sider

Vi kan slå fast at søkeordarbeid er, og vil fortsette å være, en viktig nøkkel for å øke bedriftens nettvisninger. Sørg for å kontinuerlig analysere, oppdatere og holde dem relevante. Hos Min Gule Sider kan du som har tjenesten “Høyere opp på Gule Sider” gjøre dette selv – enkelt og greit på ett og samme sted.

Slik velger du søkeord på Min Gule Sider:

sökord 1

På bildet ovenfor kan du se hvordan søkeordvisningen ser ut på Min Gule Sider. I den nederste boksen velger du hvilke søkeord du vil knytte til bedriften din. Det er her du stiller deg selv spørsmålet vi startet denne artikkelen med: “Hvilke ord ser potensielle kunder etter når de leter etter produktene eller tjenestene jeg tilbyr?”. Når du har valgt ordene dine, kan du enkelt dra de respektive søkeordene til boksen for “topprangerte søkeord” eller “rangerte søkeord”.

Tjenesten inkluderer to topprangerte søkeord, altså ord du anser som mest relevante. I tillegg har du så mange som 100 rangerte søkeord, som også vil forbedre rangeringen din betraktelig. Ønsker du å øke antallet topprangerte eller rangerte søkeord, kan du bestille det direkte i Gule Sider.

Her kan du følge hvordan søkeordene dine gir resultater:

sökord 2

I visningen ovenfor kan du enkelt se hvordan de valgte søkeordene dine presterer i form av antall klikk de genererer over en gitt tidsperiode. På denne måten kan du enkelt analysere om du trenger å gjøre justeringer. Kanskje du legger merke til at et søkeord du skrev inn som “rangert” gir så gode resultater at det bør heves til “topprangert”? I så fall klikker du deg bare tilbake og gjør oppdateringene dine. Enklere blir det ikke!

Er du nysgjerrig på å lære enda mer? Her kan du lese mer om rangeringer på Gulesider.no og vår tjeneste “Høyere opp på Gule Sider”.

Lykke til med søkeordarbeidet ditt!