Små bedrifter og sosiale medier

Social Media

Vi spurte kundene våre hva de synes er mest utfordrende med digital markedsføring. Noen av svarene vi fikk var “hvor skal jeg begynne?”, “hvilke kanaler skal jeg velge?”, og kanskje det vanligste svaret: “Jeg har ikke tid”. Og ingen svar overrasker oss. Det tar tid å forstå digital markedsføring, og det er mange forskjellige muligheter og produkter å velge mellom. I denne artikkelen vil vi fortelle deg litt mer om noen av de største kanalene på sosiale medier.

Hvordan vet du hvilket mediekanal du skal bruke, hvordan vet du hvilke kanaler kundene dine er på – og hvor skal du bruke markedsføringspengene dine på? For de som vil markedsføre seg på Facebook, blir det fort klart at konkurransen er hard. I følge Facebook er det nesten 7 millioner markedsførere der ute som vil dra nytte av verdens største sosiale mediekanal.

På bildet nedenfor kan vi se noen av de mest populære sosiale mediene, og antall aktive brukere. Bildet er også veldig interessant fordi det tydelig viser hvor stor Facebook faktisk er, sammenlignet med konkurrenter som LinkedIn og Twitter.

På bildet ser du for eksempel noen av de mest populære sosiale medier

Norske gründere har også begynt å innse viktigheten av å ha en tilstedeværelse på Facebook. I en undersøkelse utført av Eniro oppgir nesten halvparten av norske små og mellomstore bedrifter at de har en side på Facebook. Totalt sett oppgir rundt 60 prosent av bedrifter at de har en firmaprofil på en eller flere sosiale mediesider.

I vår studie fant vi følgende interessante opplysninger om bedrifter og sosiale medier:

  • Nesten 15 prosent av undersøkelsen vår oppgir at de bruker Instagram. Studien viser også at Instagram er mer populær blant B2C-bedrifter, og ikke så populær blant B2B-bedrifter. Instagram brukes også av flere kvinner enn menn. Hvis målgruppen din tilhører den yngre delen av befolkningen, og produktet ditt fungerer bra visuelt, er dette et godt alternativ for deg.
  • 1 av 10 bedrifter oppgir at de bruker Twitter. Dette er litt lavere enn gjennomsnittlig bruk i Norge. I følge studien norrmenn og Internett oppgir rundt 20-22 prosent av norskenen at de bruker Twitter.
  • Nesten 30 prosent av norske små og mellomstore bedrifter bruker LinkedIn. Dette er et sted for alle som ønsker å finne nye ansatte. Med segmenteringsverktøyene i LinkedIn er det mulig å målrette annonseringen spesielt mot fremtidige drømmekolleger. I tillegg er det en god kanal hvis du vil markedsføre deg selv til andre selskaper, siden de fleste her har en profil i kraft av sitt yrkesaktive liv.

Hvordan har du tenkt å bruke de sosiale mediene?

Som med andre markedsføringsaktiviteter og kanaler, bør du ha en klar strategi for din tilstedeværelse på sosiale medier. Hvordan har du tenkt å bruke de sosiale mediene? Vi stilte spørsmålet til bedriftseiere som bruker Facebook. Her er hva de svarte:

  • For de fleste små og mellomstore bedrifter brukes Facebook til å øke bevisstheten om virksomheter (57%). Dette er den største årsaken til at bedrifter bruker kanalen.
  • Andreplass er “å introdusere nye produkter” (30%)
  • 24% oppgir at de bruker Facebook for å etablere direkte kundedialog

“Øke bevisstheten om virksomheter”

Som nevnt er det flere grunner til at en bedrift skal eksistere på sosiale medier. En annen grunn er synligheten på nett. Det at bedriften din er representert på forskjellige sider øker din relevans. Det kan delvis ha en positiv innvirkning på hjemmesidens rangering på Google, men det kan også generere velrangerte søkeresultater (se bilde nedenfor). Spesielt er Facebooks anmeldelser, som Eniros, noe Google fremhever i søk.

topprangerte søkeresultater