Slik vet du hvilke sosiale medier som er riktige for din bedrift

Mer enn 60 prosent av små- og mellomstore bedrifter er tilstede på sosiale medier. Og mest populær er Facebook.

I en undersøkelse på oppdrag fra Gule Sider svarer seks av ti av de små-og mellomstore bedriftene at de har en bedriftsprofil på ett eller flere sosiale medier. Undersøkelsen viser også at den største er mest populær – nærmere halvparten av de spurte har en Facebook-profil, sammenliknet med 30% som svarer at de har en profil på LinkedIn og rundt 10% som har en Twitter- eller Instagram-konto koblet til sin bedrift.

Ingen strategi = dårlig kundeopplevelse

Jo mer kontroll du har over sin sosiale tilstedeværelse du har jo enklere blir det å få ut maksimal effekt. Ett tips er derfor å starte med ett eller to sosiale medier. Dersom du driver en bedrift hvor kundekretsen består av andre bedrifter (B2B) er LinkedIn det beste valget. Dette viser også Gule Siders undersøkelse der nærmere 37% av B2B-bedriftene svarer at de har en LinkedIn-profil, sammenliknet med B2C der kun 17% er tilstede på LinkedIn. B2C-bedrifter bør isteden velge Facebook som sin kanal, med sin brede målgruppe. Dette viser det seg at de også gjør! 58% av de B2C-bedriftene som deltok i undersøkelsen sier at de har en Facebook-profil.

Akkurat som for andre markedsaktiviteter bør du ha en klar strategi for din tilstedeværelse på sosiale medier. Dette innebærer at du blant annet må vurdere hva det er du ønsker å oppnå.

Hold kanalene levende

Nesten uansett hva slags bedrift du driver så er sosiale medier en bra kanal hvis du ønsker å kommunisere raskt og enkelt med kundene dine. Dette betyr derimot ikke at alle bedrifter bør opprette profiler på alle tilgjengelige sosiale nettverk. Men dersom du har et behov for å synes i mange kanaler så finnes det verktøy som gjør det enkelt for deg å oppdatere dine firmaopplysninger fra ett og samme sted – når du vil. Med Nettsjekk fra Gule Sider kan du raskt få kontroll på hva slags firmaopplysninger du vil skal synes på de største og viktigste tjenestene på nettet (som f.eks Facebook).

Sosiale medier handler om bra innhold, så en viktig del av planen din må også handle om hva slags innhold du vil presentere, og hvordan du vil skape det innholdet. Med mobilen er det eksempelvis enkelt å ta bilder og lage videoer om dine produkter og tjenester. En stor fordel med sosiale medier er at du på lang vei kan lage innholdet selv! Men – det er viktig at du holder dine profiler levende med regelmessige aktiviteter og innhold. Om en kunde besøker dine sosiale kanaler og de er inaktive og uten aktuelt innhold så kan det snarere ha en negativ effekt på kundeopplevelsen. Hele undersøkelsen finner du her.