,

Slik planlegger du din digitale markedsføring

En plan for din markedsføring kan hjelpe din virksomhet med å nå spesifikke mål gjennom online markedsføringskanaler der du planlegger innholdet. Det sparer deg for tid, gir deg oversikt og kontroll over kommunikasjonen. Og hvis du holder deg til planene dine, kan det til slutt hjelpe din bedrift til vekst. 

Som en liten eller mellomstor bedriftseier kan det være krevende å “sjonglere med flere baller i luften” på en gang, spesielt når du arbeider med markedsføring, økonomi, HR og alle andre områder. Kanskje er du i tillegg ansatt som markedssjef i en liten eller mellomstor bedrift, hvor du har mange prosjekter, men har ikke  oversikt,  det er sikkert veldig sannsynlig at mange av disse prosjektene er digitale prosjekter og oppgaver. Forbrukere og bedrifter er nesten altid pålogget og på farten – og derfor vil du gjene nå ut til dem uansett hvor de er. Heldigvis er det verktøy som kan hjelpe deg med det.

Trello

Det første verktøyet vi vil presentere er Trello. Kort sagt, Trello er et samarbeidsverktøy som organiserer prosjektene dine i kategorier. Med en gang forteller Trello deg hva det jobbes med, hvem som jobber med hva og hvor i prosessen det er. Trello fungerer på samme måte som en tavle, med mye post-it lapper på. 

På disse post-its kan du se hvem som jobber med hva, hvor langt de er i prosessen, og du kan også se ytterligere informasjon, for eksempel beskrivelser av oppgaven, tidsfrist og tilhørende filer fra f.eks Excel. Og så kan du gjøre hver oppgave fristende å se på ved å legge til bilder som visualiserer oppgaven. Tenk deg nå at du kan ta tavlen med deg på smarttelefonen, og at du får tilgang til det fra hvilken som helst datamaskin via Internett.

Later

Det andre verktøyet vi ønsker å introdusere deg for, er et online verktøy for planlegging av sosiale medier. Verktøyet kan hjelpe deg med å effektivisere kommunikasjonen din på medier, for eksempel Instagram, Facebook, Twitter og Pinterest. Du kan koble til 1 konto gratis, vil du knytte til flere konto må du betale for det. 

Og hvorfor skal du bruke Later i stedet for et kjent Excel-ark?

Årsaken er enkel: Later er supersmart! I de fleste sosiale mediekalendere, inkludert Later, kan du planlegge og opprette alle sosiale innlegg fra en sentral innholdskalender på tvers av plattformer og tidssoner. Og den virkelig smarte tingen og den store forskjellen med Excel, for eksempel, er at du automatisk kan publisere innleggene dine på kanalene dine. Det er smart. Med en online sosiale mediekalender vil du virkelig se betydningen av “jobbe smartere – ikke vanskeligere”! Når du har en kalender, kan du legge til innhold i den og forberede innholdet i flere uker fremover – og innholdet blir automatisk lagt ut! 

Tips

Når du oppretter innholdskalenderen din for første gang, kan du prøve å samle materiale slik at du kan planlegge en hel måned fremover. Når du har laget kalenderne dine og begynt å jobbe med de elektroniske prosjektplanleggingsverktøyene dine, er det viktig at du holder deg til å bruke dem.

Bare gi deg selv litt tid til å finne ut verktøyene, bli kjent med dem og finne en arbeidsrytme som passer deg. Men til slutt kan kontinuerlig bruk av verktøy, som vi nevnte her, frigjøre mye tid, samt sørge for regelmessig vedlikehold og oppdatering av kanalene dine, noe som kan øke virksomheten din for mer trafikk og bedre plassering på søkemotorene.