Slik lykkes du med online markedsføring som liten bedrift

Hva skal du gjøre for å bli hørt og sett som liten bedrift på nettet? Her er fem steg for å lykkes.

Eiere av små bedrifter konkurrerer ofte mot store aktører med enorme markedsføringsbudsjetter. Men selv uten sterke konkurrenter, er det vanskelig å nå igjennom den enorme informasjonsstøyen der ute. Heldigvis finnes det noen gylne regler som hjelper deg å trenge gjennom støyen.

1. Lag riktig innhold

Etabler en klar strategi for å bygge merkevaren din. Identifiser hva som gjør bedriften din unik. Hva vil du formidle? Bygg din kommunikasjon basert på det. Du har ting å si, del det! Kommunikasjon skal være ærlig, grei og ekte – det fungerer bedre enn propaganda. Lag innhold som passer til det du vil si og virksomheten din. Ikke start en blogg bare fordi andre gjør det – men start den fordi du har ting å fortelle som passer til det formatet. Det er verdt å tenke igjennom en ekstra gang hva du sier og hvordan. Forsøk å gjøre innholdet kommunikativt, kort og konsist, og sikre at innholdet åpner for en samtale. En middag der gjestene snakker med hverandre og utveksler tanker, er hyggeligere enn den der gjestene bare snakker om seg selv hele tiden.

2. Forstå de digitale kanalene

Du må ha forståelse for de forskjellige kanalene, det være seg Facebook, Instagram, LinkedIn eller Google. Jo dypere kunnskap, desto mer sannsynlig er det at du lykkes. Digitale plattformer styres av kompliserte regler, kalt algoritmer. Du må identifisere hva de ulike plattformenes algoritmer liker. Hvilket innhold vil algoritmene premiere? For eksempel liker ikke Google når annonsører skriver “klikk her” og benytter du ikke smarte nøkkelord, er arbeidet forgjeves. På Facebook, som sitter på enorme mengder informasjon om brukerne sine, er det viktig å tenke ut målgruppen og deretter nå dem gjennom et sett av smarte valg. Du må også bestemme deg for hva du vil med markedsføringen din: ønsker du trafikk til nettstedet? Besøkende i butikken? Merkevareoppmerksomhet? Det handler rett og slett om å bygge opp kunnskap om de forskjellige kanalene og hvordan de fungerer. Men det å ha en god annonse, er ikke nok. Du må vite hvordan og hvor du skal bruke den. Eller sagt på en annen måte: det er ikke nok å kjøpe den fineste verktøykassen for å bygge noe.

3. Viktigheten av solid SEO

Google er konstruert for å fremheve sider av høy kvalitet. Derfor trenger nettstedet ditt innhold som er både relevant og av høy kvalitet. Skriv for folk, ikke maskiner. Du må ta med relevante nøkkelord i overskriften, metadata og så videre, men det må skje naturlig. Du kan ikke bare gjenta ord. Da liker ikke leserne teksten, og den forsvinner i søkeresultatene. Men ikke bare fokuser på tekst. Bilder, lenker og video er materiell søkemotorene er veldig glad i.

4. Strukturerte data

Nå blir det litt mer teknisk. Googles algoritmer skanner Internett og gjør lynraske dataanalyser av alle sidene på nett. Basert på det, blir websidene kategorisert etter kvalitet. Strukturerte data er ment å tydeliggjøre for algoritmene hva de ser. Det er ganske enkelt kode som gir Googles robotoer mer informasjon om teksten de leser. Strukturerte data gjør det også mulig for nettstedet ditt å bli søkbart med stemmesøk – en stadig mer populær måte for folk å søke etter ting på. Ved å bruke strukturerte data, gjør du det ganske enkelt for Google å vite hva siden din handler om. Det gir deg også sjansen til å vises i “rike resultater” – det vil si blant søkeresultatene som nå vises på den første resultatsiden og ikke bare de 10 første, blå linkene.

5. Ikke mist kundene dine på nettet

Når du har fått folk inn på nettstedet ditt, er det viktig å ikke miste dem. Ifølge studier, er høye priser og negative kundevurderinger de vanligste årsakene for potensielle kunder til å velge bort en virksomhet. Dernest er feil informasjon på nettsiden  årsakene til at folk klikker seg videre. Derfor er det veldig viktig å formidle korrekt og tydelig informasjon på din webside. Hvis det ikke er samsvar mellom informasjonen på websiden, en annonse eller i søk på Google, eller hvis et telefonnummer eller en lenke ikke fungerer, mister kundene tilliten til deg.

Du kan gjennomføre alle ovennevnte trinn på egenhånd via litt selvstudium. Vi i Gulesider har dog en rekke verktøy som kan hjelpe deg. Uansett hva du velger å investere i, er et godt, mobilvennlig nettsted et av de viktigste verktøyene dine for å lykkes med markedsføring på nettet. Kanskje du skal starte med å teste din webside gratis på vår nettstedssjekk?