Slik kommer du i gang med Facebook Ads – Ad set
I del to av vår Facebook Ads-serie vil vi snakke om Ad sets, som enkelt forklart er en målgruppe.
Hver kampanje består av minst ett annonsesett, men ofte består kampanjen av flere forskjellige annonsesett slik at du kan ha forskjellige annonser for forskjellige grupper mennesker. Hva du velger i annonsesettet ditt, avgjør hvem som vil kunne se annonsene dine. Du kan for eksempel velge å ha et annonsesett med bare kvinner som bor i Oslo og som liker fotball, og da vil annonsene bare vises for alle fotballelskende kvinner i Oslo.
Målgruppe
Det første vi møter når vi skal velge målgruppe er en funksjon for å tilpasse målgruppe. Det er en mer avansert funksjon som du kan ignorere til du blir mer kjent med å annonsere med Facebook-annonser. Når det gjelder tilpasset målgruppe har vi, geografi, alder, kjønn og detaljert målgruppe. Det finnes mye å velge mellom og bare fantasien din setter grenser for hva du kan velge.
Det du trenger å følge med på er måleren som ligger på høyre side. Den viser størrelsen på din målgruppe. Det er viktig å huske at Facebook Ads fungerer best med mye data, dvs. store målgrupper.
Mange anbefaler, å hendvende seg til målgrupper som inneholder ca 1 million mennesker. En så stor målgruppe er sannsynligvis umulig for mange lokale bedrifter. Derfor anbefaler vi at du i stedet gjør det beste du kan for å bygge en så stor målgruppe som mulig.
Plaseringer
Når du har valgt hvem som skal se annonsene dine, er det på tide å velge hvor de skal vises. Med Facebook-ads har du muligheten for å bli vist på Facebook, Instagram, Messenger og flere andre nettsteder gjennom Facebooks annonsenettverk “Audience Network”.
Hvis du ikke har en sterk grunn til å velge bort noen plassering, kan du velge å stole på Facebooks algoritme og kjøre på automatiske plasseringer.
Budsjett og tidsplan
Hvert annonsesett har sitt eget budsjett, og det påvirker hvor mange som ser annonsene dine. Du kan enten angi et dagsbudsjett eller lifetime budget. Lifetime budget er bra hvis du må reklamere for en kort periode, for eksempel en kampanje. Hvis du planlegger å annonsere for en lengre periode, kan det hende vi anbefaler et dagsbudsjett i stedet.
Det kan være litt vanskelig å vite hva man skal sette i det daglige budsjettet i begynnelsen, men det kan være lurt å starte lavt med, feks, 50 eller 100 kr. pr dag og deretter gradvis øke beløpet hvis du ikke får det resultatet du ønsker. Hvis du har for lavt budsjett, kan det hende at annonsene dine ikke vises for et tilstrekkelig antall personer.
Vil du vite mer om hvordan du kommer i gang med Facebook-annonser? Sjekk de andre innleggene i serien vår om Facebook-annonser.