, ,

Slik kan Amazon påvirke bedriften din når de nå etablerer seg i Skandinavia

Lanseringen av Amazon omstrukturerer det Skandinaviske markedet, både offline og online, noe som vil bli tydelig for kunder og bedrifter. Skandinaviske kunder er sannsynligvis allerede digitale forbrukere – men hvor klar er bedriften din, og hvorfor skulle du bry deg?

Amazon som plattform gjør det enkelt for mindre bedrifter å nå ut med sine produkter som ellers aldri ville havnet foran et så stort antall kunder. Amazon dominerer e-handelen i USA, og det er fortsatt uklart hvor stor del av markedet Amazon vil ta over når de nå åpner i Skandinavia. Det som er helt sikkert er at som en etablert bedrift på den store plattformen, så er du garantert et hjelpemiddel som gjør deg synligere på Google når noen søker etter produktet ditt.

58% av alt salg på Amazon kommer fra små bedrifter

Mer enn halvparten av produktene som selges på Amazon over hele verden kommer fra små- og mellomstore bedrifter. I gjennomsnitt selger amerikanske små- og mellomstore bedrifter 4000 produkter i minuttet. Den mest populære kategorien generelt er elektronikk, men for små- og mellomstore bedrifter på Amazon så er de største kategoriene helse, personlig pleie, hjem og skjønnhet.

Men hvorfor skulle du bry deg om at Amazon blir lansert i Skandinavia? Vel, fordi du får tilgang til et stort marked.

Slik vil Amazon påvirke søkeatferden

I USA sier 55% at de starter sin netthandel på Amazon. Samtidig viser den samme undersøkelsen at antallet som starter søket på en tradisjonell søkemotor har falt fra 34% til 28%.

Det er imidlertid viktig å huske at det ikke er det samme å starte online shoppingen sin på ett sted, og deretter avslutte den på samme sted. Dagens kunder er flinke til å gjøre sine undersøkelser, og bare fordi du søker på Amazon, betyr det ikke nødvendigvis at du fullfører kjøpet ditt der. Dette fremgår også av den ovennevnte undersøkelsen. Det er ikke for ingenting at Google selv har hevdet at Amazon faktisk er deres største konkurrent som søkemotor.

Nordmenn er allerede flinke netthandlere

En undersøkelse fra 2018 viser at nordmenn bruker hele 144 milliarder på netthandel. Undersøkelsen viser også at det er de store internasjonale aktørene som stadig tar en større bit av kaken, deriblant Amazon. I andre land har vi sett at Amazons inntreden har fått e-handelen til å akselerere voldsomt. Største grunnen til det er fordi de gjør online shopping enklere. Spørsmålet er om vi vil se samme effekt i Skandinavia som eksempelvis USA når Amazon åpner dørene. At et selskap dominerer hele markedet. Vil du vite mer om hva din bedrift kan gjøre for å være klar nå som Amazon etablerer seg i Skandinavia? Ta gjerne en titt på webinaret vårt nedenfor for gode tips.