Slik fikser du en moderne hjemmeside

man med mac

En bedrifts hjemmeside er viktigere i dag enn noen gang i forhold til kommunikasjon med omverdenen. Da det er forretningskritisk for mange bedrifters drift, er det også av største betydning at du planlegger og utvikler det riktig. En moderne hjemmeside er som en digital medarbeider som aldri sover, en medarbeider som også må evalueres og utvikles kontinuerlig.

Du bør se hjemmesiden som en del av, kanskje til og med navet i, bedriftens øvrige kommunikasjon, markedsføring, salg og rekruttering. Disse delene er knyttet til hjemmesiden og skal planlegges som en helhet med felles mål.

En god hjemmeside styrker merkevaren din, og gir deg bedre kontroll over informasjonen som er tilgjengelig om bedriften din på nett. Facebook og andre sosiale medier er gode verktøy i markedsføringen din, men de bør ikke erstatte en ekte hjemmeside. Uten betalt annonsering er synligheten til en bedriftsside på Facebook nesten ikke-eksisterende i dag. Dette betyr at småbedriftseiere som utelukkende stoler på Facebook-siden sin, har problemer med å nå potensielle kunder.

Innlastningstid, mobiltilpasning og sikkerhet

En studie utført av det britiske softwarefirma Silktide målte nylig gjennomsnittlig innlastningstid for hjemmesider, på både stasjonære og mobile enheter i 12 europeiske land. Resultatene viste at 20% av besøkende forlot en hjemmeside som tok mer enn tre sekunder å laste. Innlastningstiden for mobil har blitt betydelig kortere bare det siste året, så tenker du kanskje å tilpasse hjemmesiden for mobil? Forskjellen kan være om de besøkende faktisk åpner døren og går inn, eller slår den igjen og løper videre til en konkurrent. Så det er ikke et spørsmål, men en selvfølge. Bare gjør det – tilpass hjemmesiden for mobil!

Den samme studien viser også en merkbar vekst i Security (SSL). Hva betyr dette? Vel, du har kanskje lagt merke til at noen nettadresser starter med “http”, mens andre med “https”. Det ekstra s:et viser at hjemmesiden du besøker har et såkalt SSL-sertifikat installert. Dette betyr at koblingen til hjemmesiden er sikker og kryptert, slik at informasjonen en besøkende legger inn på siden ikke deles med andre enn den besøkende selv, og eieren av hjemmesiden. Derfor er det viktig at du legger hjemmesiden din på et trygt sted, slik at verken du eller dine besøkende trenger å bekymre seg.

Ha eller ikke ha en hjemmeside?

Er det virkelig et spørsmål? En undersøkelse nylig utført av Visma, viser at fire av ti norske småbedrifter faktisk ikke har en hjemmeside. Dette til tross for at praktisk talt alle internettbrukere får informasjonen sin ved å søke på nettet. Det er flere grunner til dette. Blant dem som ikke har en hjemmeside oppgir 62% at de ikke tror det vil øke salget. Like mange svarer at de ikke tror at en hjemmeside vil generere nye kunder.

Da digitaliseringen totalt har endret måten vi handler varer og tjenester på, kan det være ødeleggende for en bedrift å ikke innse hjemmesidens muligheter, og hvor viktig den er i dagens digitale verden. Dagens kunder forventer å finne alt de trenger på nett, og velger andre konkurrenter dersom bedriften din ikke er synlig på nett. Så, å ha eller ikke ha en hjemmeside – er IKKE et spørsmål.

Fire trinn for å lage en fantastisk hjemmeside

Oppsummert – her er noen ting du bør huske på når du arbeider med bedriftens hjemmeside:
1. Se hjemmesiden din som din digitale medarbeider – som jobber 24/7. En kollega som må utvikles, vedlikeholdes og evalueres.
2. Husk at kunder har en tendens til å forlate en hjemmeside som tar mer enn tre sekunder å laste.
3. Så godt som alle potensielle kunder bruker Google for å finne det de leter etter. Hvis bedriften din ikke er å finne på nett, så er risikoen stor for at kunden henvender seg til en konkurrent som gjør det.
4. Og ikke glem å mobiltilpasse hjemmesiden!

Lurer du på hvor bra hjemmesiden til bedriften din egentlig er?
Du kan faktisk enkelt teste den her.