,

Slik blir du mer synlig på Google
– 90% av kundene dine stopper på side 1

Google Adwords

Jo flere av de mindre bedriftene som oppdager fordelene med digital markedsføring jo hardere blir konkurransen. Vi kan ta verdens største søkemotor Google som eksempel. Når flere og bedrifter gjør digitale investeringer så blir det vanskeligere å havne på førstesiden i trefflisten.

For det er jo kun der man har lyst til å være. Bare spør deg selv hvor mange ganger du går videre til side 2 eller 3 i trefflisten når du har gjort et søk på Google. Antakeligvis er svaret «ikke så ofte» eller «aldri». Men ikke bekymre deg, du er ikke alene. Så mange som 90% av de som søker på Google stopper på side 1.

Så hva finner vi på side 1?

La oss si at du har søkt etter «vvs i drammen», da kommer du antakelig til å få frem 10 organiske søketreff (organiske treff er de treffene som ikke er annonser) og 3 lokale kart-resultat på side 1.

Hvorvidt din bedrift dukker opp i kartresultatet eller ikke avhenger av en rekke faktorer, som f.eks bedriftsnavn, adresse og hvor den personen som søker befinner seg. For det organiske resultatet så avhenger det hovedsaklig om din bedrifts ulike nettsiders relevans til hva det søkes etter. Det kan handle om din hjemmeside, din profilside på Gule Sider og øvrig tilstedeværelse på Internett.

Booste rekkevidden din

For et søk som «vvs i drammen» blir det tydelig at nettsider som Gule Sider spiller en stor rolle for det organiske resultatet. I mange tilfeller kommer bedriftens profilside på Gule Sider høyere opp i trefflisten enn bedriftens egen hjemmeside.

Om du driver en VVS-bedrift i Drammen og ikke er synlig i noen av disse treffene så skal du ikke fortvile, men det kan være lurt å se over din strategi for digital markedsføring.

Du kan såklart booste din egen organiske rekkevidde for å nå side 1 gjennom aktivt arbeid med SEO og din digitale synlighet. Men for de uten ressurser og tid til dette så finnes også muligheten til å annonsere på side 1 på Google. Foruten de 13 organiske treffene så består Google sin førsteside av opp til 8 annonser (AdWords). Disse er plassert helt øverst og helt nederst på side 1. Du kommer også til å finne annonser på side 2, 3 osv.

Fordelene med AdWords

Med AdWords kan du velge om du vil rette deg mot et bestemt sted, ditt lokale område eller en spesifikk aldersgruppe. Du velger også selv hvilke søkeord som din bedrift skal synes på når potensielle kunder søker på Google. Det gjør at du enklere kan skreddersy ønsket resultat basert på dine kunders søkepreferanser – og dermed få et enda høyere søkeresultat tilpasset kundens behov. En annen fordel med AdWords, for deg som driver en mindre bedrift og savner både tid og kompetanse for å skape en bra kampanje, er at du kun betaler når noen klikker på annonsen din og besøker hjemmesiden eller ringer bedriften din.

Vil du vite mer om Google AdWords? Sjekk denne lenken.


Oppsummert:

  • Side 1 på Google består av opp til 8 annonser og ca 13 treff som ikke er annonser

  • 90% av de som søker på Google går ikke videre enn side 1

  • Profilsider og andre sider på nettsider som Gule Sider kommer ofte høyt opp i søkeresultatet på Google