Skille seg ut i mengden

“Det digitale landskapet er en jungel!”

Det er en setning du kanskje har hørt før og som du kan kjenne deg igjen i. Det kan vi forstå. Som eier av en liten eller mellomstor bedrift kan det være uhåndterlig å navigere blant alle de forskjellige plattformene, verktøyene og mediene. Men det er også utfordrende for kundene å filtrere og skanne alle budskap de møter på hver dag. Derfor er det nå enda viktigere at bedriften din skiller seg ut og tiltrekker seg oppmerksomhet blant alle de andre som også markedsfører seg. Men hvordan gjør du det?

Her er 4 tips for å skille seg ut fra mengden og være den mest fargerike blomsten i den store jungelen.

 

Font

Når du legger ut et Facebook-bilde, lager en topptekst for nyhetsbrevet ditt, eller lager en Instagram Story med tekst på, er det viktig at du velger en lettlesbar font som er tydelig og samsvarer med resten av merkevaren din. Det kan virke banalt, men noe så enkelt som en font kan faktisk være avgjørende for salget ditt. Å velge en font som ikke harmonerer med resten av merkevaren din, kan bety at mottakeren tolker produktet ditt helt feil, og at du ikke blir vurdert. Det samme gjelder fargen på skriftene du velger.

Og hvis du trenger å bruke flere forskjellige skrifter på et bilde, kan det være en god ide å bruke både en “Serif” og en “Sans Serif”. Det er designmessig og to typer skrifter går bra sammen.

Farger

Nå som vi er inne på fargene, bør vi nok nevne at de slett ikke er uten betydning for budskapet ditt. Det er faktisk utrolig viktig hvilke farger du setter sammen. Fargepsykologi spiller en enorm rolle i reklame og markedsføring. Å velge feil farger for annonsene dine kan være skadelig for kampanjen din og til slutt merkevaren din. For eksempel kan svart virke som et elegant, klassisk fargevalg, men de fleste forbrukere forbinder det faktisk med mystikk, ondskap og død. Dette er ting du mest sannsynlig ikke ønsker å bli identifisert med. Men her kan du faktisk komme langt med å velge en mørkegrå i stedet for svart. Eller hvis du trenger å kjøre en sommerkampanje, kan det være åpenbart å bruke en gul farge. Men også her er det en forskjell. For mens en gulfarge som skriker av tilbud og rabatter, kan en støvete gul gi inntrykk av lyse og eksklusive sommerkvelder.

Imidlertid skal det nevnes at det kan være en veldig god ide å bruke skrikende farger, da det bare fanger øyet. Som i eksemplet her, vil du legge merke til at blikket ditt i økende grad trekkes mot skrikende gul, og det er akkurat hva du vil oppnå med målgruppen din. Det er mange annonser der ute, så det handler om å finne balansen mellom meldingen din og fremdeles kunne fange brukernes øyne med en annonse som får dem til å stoppe opp og se nærmere på.

Keep it simple and original

Det du poster skal være enkle å tolke. Det er viktig at budskapet kommer raskt og tydelig. Vi blar gjennom strømmen vår på sosiale medier så raskt – slik at du må ha klar tale på å nå frem. Når du for eksempel vil lage annonser på Facebook, kan en god tommelfingerregel være, teksten i bildet ditt skal ikke dekke mer enn 20% av bildet. Ellers vil den ganske enkelt ikke bli godkjent. I tillegg må du også sørge for at det du skriver er relevant og originalt. Det skal handle om hva du selger, men da må det også være noe du har skapt selv. Selvfølgelig kan du enkelt finne inspirasjon fra andre, og med mindre du lager “sitatinnlegg” og krediterer sitatpersonen som har sagt det, bør du skrive teksten til innleggene dine selv.

Velg riktig medium

Når du har laget det kreative materialet, legger du det ut. Nå er spørsmålet bare: Hvor? Det er klart at du vil at din målgruppe skal legge merke til annonsene dine, og hvis du følger disse tipsene, vil det hjelpe deg med det. Men det er ikke nok. Du må også legge ut på de riktige stedene – der kundene dine er. For å finne ut av det, anbefaler vi at du prøver deg frem. Lag innleggene dine på Facebook, Instagram og kanskje til og med Twitter eller Linkedin. Etter å ha gjort dette over en lengre periode, kan du begynne å måle effekten. Finn ut hvor du får mest engasjement, mest likes og nye følgere. Når du har funnet ut av det, kan du begynne å lage flere og mer raffinerte innlegg på de media som gir deg mest mulig resultater. Så det er bare å komme i gang!”