,

Skap et SEO-vennlig innhold på din hjemmeside

Innhold og relevans går hånd i hånd, og din hjemmeside bør ha et unikt og relevant innhold. Men hvordan vet man hva som er relevant? Her gir vi deg 5 tips på hvordan du kan skape SEO-vennlig innhold til din hjemmeside.

1. Skap innhold basert på dine kunder

For å skape riktig innhold må du tenke på hvem du skaper det for. Se ting gjennom kundens øyne. Hva er det du som virksomhet tilbyr og hvordan kan du møte din kundes søkeatferd med godt og relevant innhold? Google leter etter kvalitet og vil alltid at det som dukker opp øverst i søkeresultatet nettopp er det – kvalitet. Så sett opp ditt innhold basert på hvordan dine kunder tenker, for da vil Google foretrekke deg.

2. Bruk bilder og videoer

Det er viktig å ikke rette all fokus på tekst – tenk visuelt og fortellende. Arbeid med bilder og videoer – det selger. Integrerte bilder og videor på dine sider verdsettes også av søkemotorer. Relevante videoer som frister kundene til å ta en titt sørger for at kundene tilbringer lenger tid på din side, som gjør siden mer relevant i søkemotorens øyne.

3. Fokuser på riktige søkeord

Det du innledningsvis bør tenke på før du påbegynner arbeidet med å definere riktige søkeord er å ikke bruke alt for generiske ord. Om du for eksempel er en snekker må du vurdere om det kun er ordet snekker som er relevant å bli truffet på ved søk. Generiske ord har som regel en mye høyere konkurranse og dermed vanskelig å rangere på topp i søkeresultatet. Kanskje er det heller noe du spesialiserer deg på? Er du en ekspert på å bygge møbler? Da er det kanskje møbelsnekker og liknende du i stedet burde skrive om.

4. Skriv til mennesker – ikke til maskiner

Når det kommer til hvem vi skal skrive til så er det i utgangspunktet ganske åpenbart. Du skal skrive innhold til din målgruppe og dine brukere. Du må like vel tenke på algorytmene som jobber i bakgrunnen. Det vil si, dine nøkkelord må inkluderes naturlig på din hjemmeside. I overskrifter, i menyen, i metabeskrivelser og i selve tekstinnholdet. Burde man derfor skrive nøkkelordet man ønsker å bli søkbar på så mye som mulig for å få høy relevans? Svaret på det spørsmålet er nei – det er selvfølgelig ikke bra. For selv om man skal ha maskinen som indekserer hjemmesiden i bakgrunnen når man inkluderer nøkkelord så er det mennesker som skal lese og benytte seg av hjemmesiden din. Maskinene forsøker hele tiden å tenke som et menneske når de leser og bedømmer hjemmesiden – for å finne de riktige relevante sidene med kvalitet.

5. Treffe rett med linker

Lenker er en viktig del i SEO. Lenker er det som viser Google at andre “snakker” om din hjemmeside. Det finnes naturlige måter å få lenker på, som for eksempel bloggposter, lenker i kommentarer eller om noen har skrevet om deg eller din virksomhet.

Det hadde selvfølgelig vært perfekt om for eksempel Dagbladet eller Norges største bloggere hadde skrevet om, og lenket til, din virksomhet, men vi kan ikke nødvendigvis satse på at det skjer. Derimot er det fortsatt definitivt verdt å arbeide med lenker. Om du for eksempel har noen gode samarbeidspartnere kan du bytte lenker med dem. En lenke for en lenke. Skriv om en underleverandør som gjør det samme tilbake, og lenker til deg. Er du en frisør? Tips om skjønnhetssalongen i nærområdet, og vice versa.

Det krever litt arbeid, men det kommer til å betale for seg. Det er viktig å ha en korrekt lenkestrategi så du kan kontrollere hvilke lenker du får, og verdien på disse.

Vil du vite mer om SEO, hvordan det fungerer og hvordan vi i Gule Sider kan hjelpe deg? Ta en titt på webinaret nedenfor hvor vi forteller mer.