, ,

Skap en vellykket digital tilstedeværelse

Vær søkbar

Alle går på nettet når de vurderer å kjøpe noe. Så sørg for å få styr på din digitale tilstedeværelse ved å lage et søkemotoroptimalisert nettsted og vær tilstede på de mest populære søketjenestene som f.eks. Google og Gule Sider. Og du må ikke tro at det ikke er relevant for deg fordi du bare har en fysisk butikk. Ifølge en befolkningsundersøkelse fra 2015 blant danske forbrukere har mer enn halvparten prøvd først å søke et produkt på nettet, for deretter å kjøpe det i en fysisk butikk. Så du bør altså være på nettet hvis du ikke vil gå glipp av kunder.

Kjenn dine kunder

Ved hjelp av analyseverktøyer på nettet kan du finne ut hvordan folk kommer fra søkemotorer til ditt nettsted. Hva søker de etter? Det er nok ikke navnet på bedriften din, men produktet ditt eller det du er ekspert på. Faktisk blir 95 prosent av alle bedrifter funnet ved hjelp av søkeord som ikke er navnet deres. Bruk denne kunnskapen til å forbedre din digitale tilstedeværelse.

Vær det beste svaret

Når du lærer dine kunder bedre å kjenne, vil du også lære hvilke spørsmål de stiller om ditt produkt. Og når du vet det, kan du bedre skreddersy markedsføringen til mottakerne. Det kan for eksempel være noen trinn-for-trinn-guider som du lager enten skriftlig eller som video, som kundene dine kan være interessert i.

Få nøyaktige målinger av din digitale kampanje

Når du arbeider med digital markedsføring, har du et helt spekter av muligheter for å måle effekten svært presist. Her er kunsten å begrense hvor mange forskjellige ting du vil måle. Det er viktig å vite nøyaktig hva du først og fremst ønsker å oppnå med markedsføringen: Er det for eksempel salg eller synlighet?

Hvis du annonserer ved hjelp av bannerannonser, kan du måle hvor mange visninger, klikk og besøk du får på nettstedet ditt – og hvor mange besøk som ender med et kjøp. Har du laget en kampanje på en søketjeneste som Gule Sider, kan du måle hvor mange som klikker på telefonnummeret ditt eller besøker nettstedet ditt. Og hvis du oppretter en digital kampanje som fokuserer på å skaffe deg flere telefonoppringninger, kan du bruke såkalte dynamiske telefonnumre, dvs. ulike numre for ulike aktiviteter. På den måten kan du se hvilke aktiviteter som resulterer i flest oppringninger. Da er det lett å vurdere verdien og ROI-en av dine markedsføringstiltak.

Treff målgruppen din med skreddersydde budskaper

Alle er på nettet i dag. Uansett om målgruppen din er forbrukere som er på leting etter en frisør i nærområdet, eller bedrifter som trenger å kjøpe komponenter til en spesiell type produksjonsutstyr, er de alle sammen på nettet! Ved å benytte deg av såkalt segmentering og retargeting kan du være sikker på å treffe akkurat de kundene du leter etter, med skreddersydde budskaper.

Også her er det viktig at du vet hvem du ønsker å treffe med de budskapene du sender.

Ta dette eksempelet fra vår hverdag: En person er på leting etter nye bildekk. Personen klikker seg inn på en søketjeneste som f.eks. Gule Sider og søker etter «bildekk». Nå vet vi at personen er på leting etter nye bildekk, og vi kan derfor skreddersy annonsene, slik at denne personen kommer til å se annonser for akkurat din bilforretning når han eller hun senere besøker andre nettsteder i Eniros nettverk.

Gjennom digital markedsføring kan du altså treffe de riktige personene ut fra en kunnskap om hva de ellers har vist interesse for når de surfer på Internett.

Gjør det enkelt og unngå å betale for irrelevante aktiviteter

Er den digitale markedsføring dyr? Ikke når du er i stand til å målrette dine markedsføringsaktiviteter svært nøyaktig mot akkurat de personene som din bedrift faktisk er relevant for, og som derfor kunne tenkes å kjøpe akkurat ditt produkt. For da kan prisen for hver person du treffer, lett bli lavere enn for riktig mange tradisjonelle markedsføringsaktiviteter. Spesielt om du har en smal målgruppe.

Start enkelt

Hvis du er en ny bedrift, bør du begynne med å bygge opp en tilstedeværelse på nettet. Få deg en enkelt nettside, en tilstedeværelse på søketjenester som Google, Gule Sider osv. og kanskje én eller to bedriftsprofiler på sosiale medier, avhengig av hvem din målgruppe er.