SEO – hvorfor?

Nesten 80% av forbrukere undersøker online før de gjør et kjøp, og nesten 70% av forbrukerne klikker på en lenke som er på søkemotorens første side. Det betyr at når din side rangerer godt på resultatsiden så er det mer sannsynlig at du når ut til forbrukere og øket ditt salg.

Hvorfor skal du overhodet sette deg inn i det og igangsette arbeidet med SEO?

Ja, vi har nettopp nevnt det. 70% av forbrukerne klikker på et resultat på side 1. Det i seg selv burde være en overbevisning nok. Det er fordi at forbrukerne stoler på algoritmen til Google, at Google rangerer hjemmesider basert på forbrukernes etterspørsel og dermed favoriserer relevante sider. Nettopp på grunn av dette er det viktig at din side er rangert høyt og relevant i forhold til brukernes søkeord.

Skaper troverdighet

Det er som med mennesker – førsteinntrykket er viktig. Når Google rangerer hjemmesider på søkeresultatsiden gir den de første plassene til relevante og optimerte hjemmesider. Når en hjemmeside står øverst skaper det troverdighet til virksomheten fordi det på en eller annen måte virker som en godkjenning av virksomheten. Siden er utvalgt av Google, og dermed også av andre forbrukere. En høy plassering gir dermed flere kunder og skaper høy tillit.

Investere i SEO

Investering i SEO behøver ikke å koste like mye som en stor markedsføringskampanje. . For et forholdsvis lite beløp kan du komme i gang – og ja, faktisk kan det også være gratis. Det er noe du selv kan ta tak i, og det eneste det vil koste deg er tid.
Men både den tiden eller det lille beløpet du bruker vil høyst sannsynlig også være vel brukt.  Selvfølgelig er de betalte klikkene en god måte å booste salget på, da det er her-og-nå resultater, men det organiske arbeidet kan gi deg langvarig inntekt.