SEO for småbedriftseiere – Slik bør du bruke søkemotoroptimalisering

SEO er en samlebetegnelse for metodene som brukes for å optimalisere hjemmesiden din. Når en SEO-ekspert optimaliserer hjemmesiden din, er målet å oppnå en høyere rangering på søkemotorer som Google og Bing. Dette vil igjen føre til at flere klikker på lenkene dine. I den følgende artikkelen forteller vi mer om søkemotoroptimalisering, Google, og hvorfor du som bedriftseier bør henvende deg til Gule Sider for hjelp med SEO.

Det er tre viktige grunner til hvorfor man bør søkemotoroptimalisere nettsiden sin:

  • Hjemmesiden din vil klatre i søkeresultatet for søk som er viktige for bedriften din.
  • Det fører til at hjemmesiden din får flere klikk.
  • Med økt rangering og flere klikk vil dere nå flere kunder, gjøre flere salg og selge mer av varer og tjenester.

Slik fungerer Google

Når du skal lage hjemmesiden for bedriften din, er det noen ulike ting du bør tenke på for å gjøre det så bra og enkelt som mulig for Google å finne dere. Dette inkluderer blant annet menystruktur, overskrifter og selve innholdet i tekstene. Google har over 200 rangeringsfaktorer som vurderer hvor i søkeresultatet lenken deres (og alle andre lenker) bør havne.

Internett er enormt, det finnes i alle land, på bedrifter og organisasjoner, i folks lommer når de sitter på bussen på vei til jobb, på TV-en når de ser på Netflix om kvelden og på flyet på vei til syden. Mengden data gjør at dette må sorteres. Google har derfor utviklet visse programmer, eller roboter/spindler som de egentlig kalles. Disse søker gjennom alle disse søkeordene, hjemmesidene og plattformene som eksisterer online, for å plassere dem i riktige kategorier. På denne måten kan Google sikre seg at når besøkende stiller et spørsmål online, skal han eller hun få de mest relevante og korrekte resultatene først i søkeresultatet.

Hvordan fungerer det å søkemotoroptimalisere hjemmesiden?

Når vi får inn en hjemmeside hos Gule Sider som vi skal søkemotoroptimalisere, sjekker vi om den har riktig struktur, koder og innhold for at Google enkelt skal finne siden. Hvis viktige elementer mangler eller kan forbedres, er det opp til oss å fikse det. Når man gjør SEO riktig, vil det føre til økt konvertering. Mer salg og flere kunder rett og slett, i følge Mattias Alkeblad, Senior SEO Specialist hos Gule Sider.

Når man jobber med SEO, må man gjennomføre flere strukturerte analyser for å vurdere hva man ønsker å oppnå med sin søkemotoroptimalisering. Som bedriftseier betyr det at dere må finne ut hvilke kunder man har, hvordan dere ønsker å nå disse kundene, og på hvilken måte vil dere formulere innholdet deres. Strukturen på hjemmesiden tilpasses deretter ut fra disse forutsetningene.

Deretter finnes det en rekke ulike faktorer man må tenke på, der det aller viktigste er hjemmesidens innhold (også kjent som content). Innholdet må være interessant, relevant og strukturert.

En annen ting som Google vurderer mye er lenker, det vil si lenker mellom ulike sider. Det dreier seg blant annet om interne lenker på hjemmesiden, men særlig eksterne lenker, det vil si andre hjemmesider som lenker til dere. Disse eksterne sidene vil være avgjørende for å skape god søkemotoroptimalisering og god rangering.

5 viktige regler innen søkemotoroptimalisering:

  • Innholdet må gjenspeile det bedriften gjør, det dere selger og tilbyr deres kunder.
  • Innholdet må struktureres med riktige overskrifter, bilder, bildetekster osv.
  • Innholdet må konvertere, det vil si at det må fange besøkendes interesse.
  • Lenking! Alle hjemmesider vil ha nytte av å få lenker, både internt og eksternt. Velg søkeord som bedriften fokuserer på (det kan være forskjellige for ulike undersider). Selger dere blomster til hagen, bør søkeordene være akkurat “blomster til hagen”.

Gule Sider og SEO

Hos Gule Sider jobber vi hovedsakelig med små og mellomstore bedrifter. Det betyr at selv det lille firmaet kan være SEO-kunde hos Gule Sider. For den typen kunder tilbyr vi en startpakke med alt som trengs for å komme i gang med søkemotoroptimalisering. Vi har også større SEO-løsninger for bedrifter med hjemmesider på opp mot 10 sider eller bedrifter som driver med e-handel. Med SEO fra Gule Sider får små og mellomstore bedrifter muligheten til å konkurrere med større bedrifter på markedet. Les gjerne mer om våre SEO-produkter her.