Så lett skaper du den beste displayannonsen

Har du bestemt deg for å lage den perfekte displayannonsen? I den følgende artikkelen gir vi deg tips om hva du bør tenke på når du lager din første banner. Alt fra logo og CTA , til copy og landingssside.

Det er mye å snakke om når det gjelder best practise og oppretting av bannere. Når vi i Gule Sider jobber med kundene våre, fokuserer vi fremfor alt på logoen (dvs. avsenderen), budskapet (som skal være tydelig, og gjerne med et fristende tilbud) og call to action (en egendefinert knapp som oppfordrer til handling). Uavhengig av formatet eller stedet der banneren din vises, er målet å oppnå ønsket handling. F.eks. at kunden kjøper produktet, får mer informasjon eller kontakter deg. Og selvfølgelig er det avgjørende at når mottakeren klikker på annonsen, skal de havne på en modern nettside, som er brukervennlig og direkte knyttet til budskapet i annonse

Les mer: Displayannonsering – hva er det?

La oss se nærmere på utformingen av en god banner:

Det vil alltid være nyttig å vite hva som gjør en banner bra, enten du lager den selv eller hvis du får hjelp av en ekspert, men ønsker å kunne bestemme selv om displayannonsen din er god eller ikke.

Det første vi ser på er språk og copy. Det er viktig å vite hvilken målgruppe du snakker med, noe vi vil se nærmere på senere. Delvis for å vite hvordan du setter opp reglene for den kommende kampanjen din, dvs. hvem du vil at skal se annonsen din. Men det er også viktig å vite hvilket språk du skal bruke. Er kundene dine interessert i et godt tilbud? Da er dette det de vil møte i teksten. For eksempel kan det stå “Finn de billigste flybillettene”, som i eksemplet på bildet. Men hvis de er luksusforbrukere, eller drømmer om å være luksusforbrukere, så er det kanskje i stedet “De mest eksklusive restaurantene på Mallorca – vi har hele listen”, som tilltaler dem.

Skap en nysgjerrighet

Det er også viktig å se over copyn i teksten. Noen ting å huske på, er å skape en sense of urgency. Det vil si: få den til å se ut som om det er dårlig tid. Det kan for eksempel være ved å skrive “Nå vil vi gi ut flere billige flybilletter!” eller “Akkurat nå: Prisgaranti”. Skap også en nysgjerrighet hos personen som ser annonsen, slik at de føler at “dette snakker til meg.” Det er viktig å påpeke at jo mer nysgjerrighet du skaper, og modigere du er med copyn, desto viktigere er det at landingssiden din også leverer. Ellers risikerer det bare å få feil effekt. Hvis du skriver at du slipper nye billetter, og kunden ikke lander på en side for billettkjøp, så får du bare misfornøyde besøkende. Statistikk og tall anbefales også å ta med i copyn. Det er lett å forstå, og er veldig tydelig. F.eks. “fem tips for de som ønsker å male huset på nytt”.

Et eksempel på en bannerannonse.

Vi er vant till å klikke på knapper

Lag også et tydelig design. Ikke gjør det for sketchy. Plottete og rotete annonser får kunden til å tenke på uklare annonser, som fører til et nettsted hvor man får virus på pc’n i stedet for et godt tilbud. Sørg for at bedriftens visuelle identitet skinner gjennom i layouten.

Lag en knapp, en call to action, som oppmuntrer til handling. Alle mennesker online er vant til å klikke på knapper, så selv om hele annonsen er klikkbar, trenger du faktisk en knapp. Og meldingen i den skal føre til handling.”Søk her”, “Bestill gratisprøver her”, eller “Meld deg på nå!”.

Og til slutt, som vi nevnte på tidligere, så er det er avgjørende at kunden havner på et relevant sted når de klikker på annonsen. Lag gjerne en dedikert destinasjonsside kun for kampanjen din. Er det et produkt du skal lansere? Lag en side og fjern allt som er unødvendig. Fortell oss om produktet, gjør det tydelig hvordan det kan kjøpes, legg ut en tydelig instruksjonsvideo. Plasser “Kjøp”-eller “Bestill”-knappen øverst på siden, slik at personen som klikket på destinasjonssiden finner det de ønsker. Og ikke glem å ta med anmeldelser og rangeringer fra andre fornøyde kunder.