Nå kan du lage taggede produkter når du annonserer via Facebook og Instagram
Facebook og Instagram lanserer nå muligheten for annonsører å lage annonser hvor man kan tagge produkter, et format som tidligere bare har kunnet brukes organisk. Dette åpner opp for nye kreative annonseringsmuligheter for norske bedrifter.
Instagram er en sosiale medie plattform for brukere som liker å oppdage nye ting. Mange er på Instagram for privat bruk, men plattformen passer også for de som vil handle og finne nye bedrifter. Innholdet er fokusert på bilder og videoer, og skaper store muligheter for små showrooms og pop-up butikker til å ta del av feeden.
Taggede produkter lanseres først på Instagram
Instagram har tidligere tilbudt bedriftskontoer muligheten til å organisk publisere innlegg med taggede produkter. Den store endringen nå, er at vi som brukere også får mulighet til dette. Eksempler på dette kan du se i bildet nedenfor. Det nye formatet vil bli lansert på Instagram til høsten. Da vil det testes og optimaliseres, før det sannsynligvis også vil bli lansert på Facebook.
Shopping Ads med taggede produkter fungerer slik at når en kunde klikker på annonsen, åpnes en produktbeskrivelse (se bilde) på Instagram. Ved å klikke på ønsket produkt kan kunden fortsette til bedriftens produktinformasjonsside (se bilde). Derfra kan kunden gå videre til nettstedet ditt for å fullføre et kjøp.
En kjøpelysten målgruppe
Som annonsør på Facebook og Instagram, skaper taggede produkter en smidigere handel. Produktet blir mer tilgjengelig for kjøperen, og det blir ett skritt nærmere kjøpsavgjørelsen.
Produkttagg fungerer på lik linje som Facebook- og Instagrams andre annonseformater. Du kan tilpasse målgrupper basert på kundeatferden. Disse målgruppene kan være personer som har sett på produktet ditt, eller besøkt nettstedet ditt via annonsering. Du kan også opprette lignende målgrupper i Facebooks Ads manager. Da får du tilgang til helt nye kunder, med samme interesser og væremåte som dine eksisterende kunder.
Fordeler med annonseringer som har produkttagger:
• Du når kunder som er nærmere et mulig kjøp
• En smidigere shoppingopplevelse
• Muligheten til å vise flere produkter i ett bilde (3-4 anbefales)
• Opprette nye målgrupper basert på mottakerens væremåte
Vi du vite mer om Facebook Ads og målgrupper? I webinaret nedenfor vil vi gå gjennom det du trenger å vite.