Matchningstyper – Hva er det?

Matchningstyper er noe du må huske på når du jobber med Google Ads. Enkelt forklart er Matchningstyper hvordan du kan spesifisere hvilke kombinasjoner av nøkkelord du vil at annonsene skal vises på. En av de vanligste feilene er at du matcher med nøkkelord altfor bredt og også er synlige i et stort antall irrelevante søkeord. Nedenfor går vi gjennom de matchingtypene du kan velge mellom.

Bred matching

Bred matching inneholder stavefeil, synonymer, relaterte søk og andre relevante varianter. Med denne samsvarstypen kan du få mye trafikk, men samtidig risikerer du at annonsen din vises på svært irrelevante søk.

Eksempel
Søgeord: Sort sko
Søgeresultat: Køb af grå støvler

Modifisert bred matching

Modifisert gjør at bredt matchende søkord blir litt mer spesifikke. Hvis du har flere ord i søkefeltet, skal begge ordene inkluderes, men kan søkes i hvilken som helst rekkefølge. Dermed gjør et endret modifisert søk, søkeordene mer spesifikke og relevante. Når du begrenser inntrykkene dine, kan du imidlertid risikere at trafikken faller.

Esempel:
Søkeord: + Svart + sko
Søkeresultat: Kjøp svarte høye sko

Matching av setning

Ved maching av setninger, kan annonsen vises når noen søker etter den nøyaktige setning – med andre ord før eller etter setningen. I tillegg, når noen søker med en lignende variant av matchende søkord, vises annonsen. Når setningen macher, er ordenes rekkefølge av stor betydning. Dette betyr at annonsen ikke vises hvis noen skriver et annet ord i søkefeltet.

Eksempel:
Nøkkelord: “svart sko”
Søkeresultater: Kjøp svart sko

Nøyaktig match

Med nøyaktig match kan annonsene dine vises til personer som søker på det eksakte søkeordet. Basert på disse fire machingtyper gir eksakt match deg mest mulig kontroll over hvem som ser annonsen, men du kan samtidig gå glipp av søk og til og med nye søkeordideer som du ville gjort med større matchingtyper.

Eksempel:
Søkord: [svart sko]
Søkeresultat: svart sko

Hvis du bruker noen litt bredere matchende søkeord, kan du med jevne mellomrom utarbeide en søkeutrykkapport og se på hvilke setninger som blir søkt etter og som utløste din annonse. På den måten kan du finne setninger som er verdt å tilføye.

Vi du vite mer om matchingtyper og Google Ads? Ta en titt på webinar et under, der vi forteller mer om tema.