Levd av utenlandske gjester?

I unike tilstander kreves det unike handlinger. Spesielt for virksomheter som har markedsført seg mot det internasjonale markedet.

Norge er et populært reisemål verden over for turister som vil oppleve en vakker og enestående natur. Enten det handler om å komme seg på toppen av et fjell, padle inn en vakker fjord eller befinne seg i båt på hvalsafari så strømmer folk fra alle verdens hjørner til for å oppleve dette.

Som det ser ut per dags dato så vil hytteforbudet bli opphevet den 20.april. Det frarådes fortsatt å dra på unødvendige fritidsreiser, men om utviklingen fortsetter slik den gjør nå så vil det nok være et tidsspørsmål før regjeringen anbefaler nordmenn å bruke sitt eget land som reisemål. Ikke bare støtter man norsk økonomi med å besøke eget land, men man blir bedre kjent med sin egen bakgård.

Hva skjer da når de utenlandske turistene ikke får komme? Da må man endre strategi og i stedet selge seg inn til de som faktisk alt bor i landet. Hvorfor skal en nordmann ønske å padle langs Helgelandskysten eller sette seg på en båt for å se noen hvaler? Nettopp disse spørsmålene må du stille deg selv som tilbyder av slike tjenester.

Så i år er det en gylden mulighet og gi nordmenn en uforglemmelig opplevelse av eget land, å åpne øynene for nordmenn til å bruke sitt eget land som reisemål. Heldigvis er det mange nordmenn som nettopp har drømt om å se mer av eget land, men når sommeren kommer så har det fristet med billige drinker, hvite strender og stabile badetemperaturer. Og norgesferien ble utsatt igjen. Gi dem muligheten til å oppleve vårt flotte land, og de vil fort velge Norge fremfor utlandet de neste årene også.

Det vil ikke si at du skal avbryte all markedsføring du har mot utenlandske gjester, for de kan jo være med å fylle opp plasser i fremtiden også. Men finn plass i budsjettet til markedsføring på sosiale medier, søkemotorer og medier rettet mot nordmenn.

All markedsføring trenger heller ikke å koste penger. Skriv innlegg på sosiale medier med flotte bilder som viser hva du driver med, del det i grupper og bruk emneknaggen du tror nordmenn ser på.  Bruk nettverket ditt av venner og bekjente, kanskje å friste med tilbud for venners venner om de vil komme på besøk?

Alt nå sitter en rekke nordmenn klare for å booke sin Norges opplevelse, er du synlig nok i Norge så de finner deg?

Vi oppfordrer alle til å holde seg oppdatert på retningslinjene og anbefalinger fra FHI (Folkehelseinstituttet) ved eventuelle endringer som man må ta hensyn til.