, ,

Kundene forsvinner når adressen er feil

Når du trenger en hårklipp og søker etter en frisør på en søkemotor som Google eller Gule Sider, hvor viktig er det at informasjonen du finner er riktig? Om du svarer viktig så er du ikke unik. Nesten 40% av de kundene som søker etter bedriftsinformasjon på nettet velger bort bedrifter med feil eller ikke oppdaterte opplysninger.

En undersøkelse fra Yp.com viser at forbrukerne får et dårlig inntrykk av bedrifter som har uriktig, inkonsekvent eller ufullstendig informasjon på nettet. Det handler altså om potensielt mer enn en tredjedel av kundende dine som forsvinner før de i det hele tatt har kontaktet deg. Og dette kun fordi din online tilstedeværelse er mangelfull.

Google og Eniro

Det er dette som bør være fundamentet når du som bedriftseier starter med å bygge opp din tilstedeværelse på nettet; konsekvent og korrekt informasjon. Det er klart du kommer til å trenge ytterligere verktøy for å bygge din digitale synlighet, som en tilgjengelig og mobiltilpasset hjemmeside, en oppdatert Facebook-side og god synlighet på eksempelvis Google og Gule Sider. Men dersom informasjonen som når dine potensielle kunder er direkte feil så risikerer du å få lite igjen for innsatsen.

Det kan i prinsippet høres ut som en enkel sak som alle bedrifter burde ha under kontroll, men en undersøkelse utført av Yell.co.uk viser at så mye som 87% av bedrifter har feil informasjon på ett eller flere nettsteder.

Øk salget

Så hvordan får du kontroll på informasjonen på nettet? En måte å gjøre det på er å gå igjennom alle de sidene der informasjon om bedriften din kan være publisert (og det er mange), og deretter forsøke å rette opp feil på omtrent like mange måter som det finnes nettsider. Et annet snedig alternativ er Nettsjekk. Det er et helt gratis verktøy som hjelper deg å sjekke din bedriftsinformasjon på alle de viktigste nettsidene, og som vurderer din nåværende tilstedeværelse.

Basert på hvor din bedrift er å finne på nettet og hvorvidt informasjonen som er publisert er korrekt. Jo nærmere din bedrift kommer helt korrekt data på nettet desto større er sjansen for at du vil engasjere flere kunder, øke salget og samtidig forbedre din merkevarekjennskap. Test gjerne Nettsjekk her – helt gratis!

Derfor velger kunder bort bedrifter:

  1. Høye priser (62%)
  2. Dårlig omtale (55%)
  3. Inkonsekvent informasjon online (37%)
  4. Hjemmesiden har ikke korrekt informasjon (37%)
  5. Feil kontaktopplysninger på nettet (32%)
  6. Mangler hjemmeside (30%)

Kilde: The Why Before The Buy 2016