Kunden i fokus! 8 gode tips

I en hektisk hverdag er det ikke alltid like lett å ta seg tid til å sette pris på de som betyr aller mest for bedriften din – dine kunder. Uansett om du har unike produkter med fantastisk kvalitet, forventes det at du følger opp og er tilstede i form av kommunikasjon.
Hvordan du gjør dette? Her har vi samlet noen nyttige tips.

1. Gjør kundebehandling til en naturlig del av hverdagen din

Organiser din bedrift etter kundenes behov. Lag prosedyrer som gjør det enklere og mer naturlig for dine ansatte når de skal møte kundene. Dette kan være standarder på hvordan vi møter kunden på telefonen og forventet behandlingstid på henvendelser. Viktig er det også å gi ansatte mandater til å ta beslutninger slik at prosesser blir effektive.

2. Lær dine kunder å kjenne

Hvem er kunden din og hva kjøper han hos deg? Still spørsmål når du er i kontakt med kunden, og gjennomfør korte undersøkelser med jevne mellomrom. Ikke vær redd for svarene. Opprett en database hvor du implementerer opplysninger rundt produkter kunden til nå har tilegnet seg, og kommunikasjonen med kunden. Skreddersy tilbudet deretter.

3. Gjør livet til dine kunder enklere

Uansett om din kunde ønsker å returnere en vare eller nå deg for å stille et spørsmål – gjør det enkelt for kunden. Enkelt å nå deg og enkelt å få et svar. Funger som en rådgiver og foreslå løsninger og produkter etter kundens behov, ikke bare hva du selv kan tenke deg å selge.

4. Involver kundene dine

Om du til en hver tid har en åpen og ærlig dialog med dine kunder, vil du oppnå noe så vakkert som tillit. Tillit fører til lojalitet. Dette betyr at du kommuniserer både gode og dårlige nyheter. Er produktet forsinket? Gi beskjed. Har en kunde vært fraværende en periode eller byttet leverandør? Ta en telefon og spør om det er noe du kan gjøre. Er en kunde misfornøyd? Lytt til problemstillingen, vis at du forstår og fortell hva du vil gjøre med det. Kun 1 av 10 kunder klager direkte, så vær takknemlig for at du får muligheten til å ordne opp.

Gjør det enkelt for kundene dine å ta kontakt

5. Vær tilgjengelig

Gjør det enkelt for kundene dine å ta kontakt, og vær tilgjengelig på flere kanaler. I tillegg til telefon og e-mail kan du vurdere å ha en chat-funksjon på hjemmesiden din og en Facebook side i firmaets navn. Facebook siden fungerer godt til å ta i mot henvendelser fra kunder, men er også en ypperlig plattform for promotering av nye produkter og andre nyheter.
Vær samtidig rask med tilbakemeldingene, selv om det er for å si at du må komme tilbake til vedkommende på et senere tidspunkt.

6. Vær personlig

Du kan fint være profesjonell og samtidig personlig. Vær høflig, vennlig og positiv. Bruk kundens navn i all kommunikasjon. I stedet for «kjære kunde», bruk «kjære Per». Samtidig skaper du nærhet ved å signere med navn som avsender. Klarer du å opprette en kontakt mellom kunden Per og avsender Pål, gjør du veien kortere til din bedrift og lett for Per å ta kontakt ved senere tidspunkt.

7. Be om en tilbakemelding

Jo mer du vet om dine kunders opplevelser, desto bedre kan du møte deres behov. Ha en åpen dialog med dine kunder på hvorfor de har valgt å henvende seg til deg, og hva de forventer. Skal du utvikle nye produkter? Hvorfor ikke involvere kundene i prosessen. Det er deres behov du skal dekke. Vær heller ikke redd for å be kunden om å skrive en omtale om bedriften din. Kommer det frem forbedringspunkter i omtalen? Takk uansett for tilbakemeldingen og vis at du jobber for å bli bedre. Her kan du lese mer om omtaler.

8. Hyll gode kunder

Uansett om det er en oppmerksomhet i form av en sommerhilsen eller juleskinke – vis kundene at du setter pris på de. Løft også frem kunder som kan fortelle sin historie eller sine opplevelser med din bedrift. La de bli en referanse og kommuniser dette på dine plattformer. En kredibel og interessant måte å bli kjent med din bedrift, og dine kunder, på.

Vi i Eniro har lenge jobbet med å formidle lokale opplevelser, og har i kampanjen «min historie – ditt nabolag» løftet frem kunder som forteller sine historier. Ikke bare er disse kundene viktige for oss som bedrift, men de bidrar også til levende nærområder og beriker våre liv.