, ,

Er Amazon en trussel?

Da Amazon ble lansert i Skandinavia i fjor høst, var frykten stor. Hva ville dette bety for e-handelsmarkedet i Skandinavia? Resultatet så langt: Stor forbedringspotensial og hard kritikk.

I høst sendte Gule Sider et Amazon-webinar i forbindelse med selskapets lansering i Skandinavia. Det ble mange gjetninger fra oss, og mange andre markedsførere, om hva dette faktisk vil bety for e-handelsmarkedet i Skandinavia. Spørsmålet vi stilte da var “hvorfor skal du bry deg om at Amazon blir lansert i Skandinavia”. Svaret var kort sagt at Amazon er et stort marked, hvor mer enn halvparten av produktene som selges over hele verden kommer fra små-og mellomstore bedrifter. I USA selger små-og mellomstore i gjennomsnitt 4000 produkter per minutt på Amazon. I webinaret diskuterte vi også fenomenet digital trafikk-kork. Det vil si, den konkurranse som oppstår online når Amazon skal ta plass på det skandinaviske markedet. Vi diskuterte også hvordan dette risikerer å påvirke Google Ads, og klikkpriser hvis Amazon investerer så hardt som de har i andre markeder.

Så hva skjedde da Amazon ble lansert?

Nettstedet ble egentlig ikke lansert med noe særlig feiring eller reklamekampanje, men startet opp i slutten av oktober i fjor i det stille. Plutselig var siden online og klar for handel.Det tok ikke lang tid før lanseringen ble møtt med kritikk. Administrerende direktør hos Pricerunner, som er Sveriges største nettside for prissammenligning – tenk Prisjakt.no i Norge, beskrev det blant annet. som “det største hastverket jeg noensinne har sett”. Som mange andre pekte han på dårlige oversettelser, feil tekster for feil produkter og andre ganske alvorlige feiltrinn.

Og han tok ikke feil. Amazon erkjente selv manglene, og selv i dag kan du finne noen rare oversettelser på nettstedet.

“Det største hastverket jeg noensinne har sett”

Og hva med Google Ads og Google Shopping? Så langt har ikke Amazon laget mye av seg selv, men Amazon har fortsatt begynt å ta sin plass blant andre skandinaviske kjente e-forhandlere.

Hos svenskene kan vi se at det er mange store svenske bedrifter som har begynt å annonsere på Amazon – men de sier at de har ikke sett særlig stor innvirkning. Dette er interessant siden nettgrossisten er på inntog i hele Skandinavia, inklusive hos oss i Norge.

Fortsatt trussel mot e-handel

Men betyr det at vi ikke bør se Amazon som en trussel i det hele tatt? Absolutt ikke. En del av den kanskje uforsiktige holdningen og de første feiltrinnene som rammet Amazon i Sverige, kommer sannsynligvis fra det faktum at selskapet er gigantisk, og Sverige er et så lite marked i denne sammenhengen at du føler at du har råd til å kaste ut en halvferdig produkt.

Men over tid vil dette også endre seg. Det er tross alt bare 3 måneder siden Amazon ble lansert. Skulle de komme til Norge så har de erfaringene fra naboene våres med seg – og det kan godt hende at lanseringen blir annerledes her.

Og hvis vi ignorerer Amazon akkurat nå når de har en litt rocky start, er det stor risiko for å havne bakpå når de får opp farta.

Derfor synes vi i Gule Sider at det vil er interessant å se hva Amazon oppnår i det svenske markedet i løpet av det kommende året. Forhåpentligvis kan vi holde et webinar på slutten av året rundt Amazon for å se hva som har skjedd og hvordan det har påvirket skandinaviske e-forhandlere når det virkelig har etablert seg.

Så hold øye med Amazon – og se gjerne webinaret vårt nedenfor om 5 trender i 2021.