Hvorfor trenger jeg Google My Business?

Google My Business er et digitalt visittkort for bedriften din som dukker opp når de foretas relevante søk i forhold til bedriften din. Google My Business er også et must for alle som ønsker å øke sin sjanse til å bli sett på Googles Local Pack.

Googles lokale pakke er de organiske resultatene som kan ses i de fleste Google-søk. Local Pack er en del av Googles innsats for å belønne såkalte lokale oppføringer. Det vil si å vise lokale bedrifter basert på brukeresøk, som vises på et kart.

Å bli vist på Googles Local Pack krever noen triks. Generelt foretrekker Googles AI, Google My Business-sider som har hyppige og mange anmeldelser, bilder, en relevant lenke til selskapets nettsted og en aktiv “spørsmål og svar” -del.

Påvirke din relevans

Google liker også om selskaper er riktig oppført på nettsteder som Eniro, Yelp og Foursquare. Det vil påvirke din relevans som en lokal bedrift, som fører til bedre plassering – og til slutt synlighet på Google.

Som fører oss til det vi tidligere nevnte: Nettsjekk. Nettsjekk er både en skanner for de som vil sjekke bedriftens synlighet på nettet gratis. Och hvis du også kjøper selve produktet, får du et verktøy som gjør det enkelt å oppdatere informasjonen på disse sidene.

Du får også muligheten til å holde oversikt over anmeleldser på flere forskjellige sider. Mulighet til å poste inlegg på ex. Facebook og Google My Business. Og muligheten til å “beskytte” dine opplysninger på Google My Business.

Det vil si at hvis du har produktet, så kan ingen utenforstående få tilgang til din Google My Business siden, og foreslå endringer som går gjennom, uten at du har mulighet til å si ja eller nei til de foreslåtte endringene.

Tips for å rangere høyere på Google Local Pack:

  • Anmeldelser – sørg for å ha en jevn strøm av anmeldelser. Hvis de nyeste anmeldelserne. er tre år, vil det ikke hjelpe deg. Google elsker anmeldelser.
  • Bilder – sikte på å ha flere bilder enn konkurrentene dine. Og sørg for at kundene dine legger inn bilder av bedriften din i Google My Business.
  • Lenker – Pass på at Google My Business-siden kobler riktig til hjemmesiden din.
  • Vanlige spørsmål – Det finnes et spørsmål og svarfunksjon på Google My Business.
    Pass på at den brukes. Og spør en kunde et spørsmål, svar på det.
  • Lås informasjonen din – pass på at ingen kommer inn og endrer informasjon, f.eks ved hjelp av Nettsjekk
  • Annet – dra nytte av alle mulighetene som tilbys. Legg inn innlegg til Google My Business, fyll ut en bedriftsbeskrivelse

Vil du vite mer om digital markedsføring? Du finner tidligere webinar under Gule Sider Academy-fanen eller på vår Youtube-kanal.

Eller du kan klikke på en av kategoriene til høyre for å finne artikler og blogginnlegg om en hel del emner.

Google My Business og Google Local Pack