Hvorfor investerer alle sosiale medier i korte filmklipp og stories?

Hvorfor ønsker alle sosiale mediekanaler plutselig et storyformat, og hva er det med korte filmklipp som tiltrekker brukere og mottakere? I den følgende artikkelen snakker vi om micro-moments, stories og nye muligheter for annonsering.

I tidligere webinarer har vi lagt fokus på behovet for hastighet på nettet. Et tregt nettsted får veldig mange av brukerne til å avslutte besøket for tidlig. Et fundament som kan brukes på det meste som skjer online i dag.

Vi kan for eksempel se på konseptet «micro-moments». Det vil si alle de korte øyeblikkene en bruker har mellom forskjellige aktivteter, og hvordan de da møter nettstedet ditt eller annonsene dine på nettet. F.eks minuttene før du går til tannlegen, sekundene når du sjekker mobilen din ved bussholdeplassen, i heisen opp til leiligheten eller i køen på Apoteket. Det er her korte videoer passer så bra.

Første virkelige boost

Det handler da om kortvarig innhold i form av videoer – som fikk sin første virkelige boost da Snapchat ble lansert i 2011. Siden den gang har vi sett endringer og nye varianter, som den populære TikTok-appen. Facebook har også lansert sin egen versjon av stories, hvor brukeren kan publisere kortfilmer. Instagram, som eies av Facebook, sin egen variant av stories. Er det noen som husker hvordan Instagram var før Instagram stories?

Twitter ville selvfølgelig ikke være noe dårligere, så i fjor høst lanserte de konseptet Fleets. Det er også korte klipp som et supplement til de vanlige tweetsa. Så langt, kanskje ikke en kjempesuksess. Hvem vet, kanskje mest et håp om å lage et annet format å selge annonser til. 2020 lanserte også Youtube kjappe klipp, som er korte videoer på mobilen der YouTubere med minst 10 000 abonnenter kan legge ut nettopp korte og kjappe klipp.
Til slutt har vi også verdens største profesjonelle nettverk, Linkedin, hvor story-formatet minner om de som finnes på for eksempel Twitter og Facebook.

I tillegg til disse kan jeg også nevne at Pinterest på høsten begynte å teste en story-funksjon. Og WhatsApp har også introdusert en slik funksjon.

Story

Her kan du se noen eksempler på hvordan det kan se ut på de forskjellige plattformene.

Så hvorfor tenke så mye på kortfilmer i 2021?

Når det kommer til story-formatet, må vi gå helt tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Da skrev Robert Southey et eventyr, basert på den sannsynligvis enda eldre historien om Gullhår og de tre bjørnene. Du kjenner nok til eventyret om Gullhår, som må prøve tre forskjellige størrelser av grøt, tre forskjellige stoler og tre forskjellige senger.

Som vi nevnte innledningsvis, handler det ofte om tålmodighetsspannet vårt. Da er korte, konkrete, filmer den perfekte måten å fange oppmerksomhet på. Vi nevnte jo også innledningsvis hvor ofte mobilen kommer frem i “micro-moments”, som på venteværelse hos legen, men også ofte hjemme i eget hjem. Personlig kan det hende at jeg på kvelden sitter i sofaen, og tenker at jeg skal sjekke mobilen raskt før jeg slår på TVen. Da går jeg f.eks. inn på Instagram eller TikTok, i stedet for YouTube, fordi jeg tenker at jeg bare skal sjekke mobilen fort, og ikke bruke 10-20min som en video ofte kan vare. Likevel ender jeg opp med å se på de korte snuttene i 30-40 minutter og noen ganger lenger – fordi de korte videoene fanger oppmerksomheten raskt og de bare strømmer på en etter en etter hverandre.

Story-formatet er det sosiale medieekvivalenten til Gullhår og de tre bjørnene, eller «Gullhår-formatet» hvis du vil.

Vanskelig … men ikke for vanskelig

På jakt etter bra innhold

Det handler egentlig om enkelhet, storytelling og samspillet mellom dem. Et nytt format som er for enkelt i utførelsen, vil mangle nok storytelling-muligheter. Mens et format som gir mange muligheter for kreativ storytelling, vil for mange være for vanskelig. Story-formatet, slik disse tjenestene er bygd opp, er et kompromiss mellom enkelhet og storytelling, som gjør det mulig for veldig mange å skape interessant og kreativt innhold.

Vanskelig … men ikke for vanskelig. Enkelt … men ikke for lett.

Så hvorfor er story-formatet så interessant for bedrifter i 2021? På den ene siden, er det en mulighet for å være på steder der dine følgere allerede eksisterer, det vil si å bygge relasjoner med kundene dine. Men det er også et spennende format for de som ønsker å presentere produktene sine på en mer interaktiv måte. Etter hvert som formatet utvikler seg, åpner det seg også muligheter for nye måter å skaffe kunder på. Mange av brukerne dine er allerede ute blant stories, hendelser og videoer, på jakt etter bra innhold om produktene de er interessert i å kjøpe. Vi i Gule Sider er klar over at formatet kanskje ikke passer for alle, men for de som ser muligheter, synes vi det er vel verdt å prøve i 2021!


Vil du vite mer om årets trender? Ta en titt på webinaret vårt om 5 digitale trender for 2021.