Hvorfor er jeg ikke synlig på Google?

Hvordan blir du synlig på verdens største søkemotor? Det kan høres som en umulig oppgave, men trenger egentlig ikke till å være det.

Google dominerer søkemarkedet, og har ca 90% av markedet. Når du ser dette, konkurrerer du med tusenvis av andre søkeresultater. Uansett industri og søkeord. Det handler om å utnytte dine sterke sider – og få mest mulig ut av Googles algoritmer. Et søk på “pizza Stavanger” kan gi nesten 3 millioner treff. Mens et søk etter “skifte dekk Stavanger” gir 20 200 resultater. Med andre ord, det er mye innhold der ute som vil ha brukerens klikk og oppmerksomhet.

Og da bør man være klar over at det kun er rundt 10 organiske treffer på første side av resultatet på Google. De første resultatene i listen er vanligvis Google Ads det vil si annonser. Deretter følger Googles Local Pack. Det er den lille boksen med et kart og tre topprangerte organiske resultater. Først da kommer de organiske resultatene (se bilde).

Ikke betal for klikk

Vi vet at 75% av klikkene på Google finner sted i posisjon 1-5, og at så mange som 70% av alle “googlere” velger resultater fra den organiske trefflisten, før Google Ads. Med andre ord, konverteringen er generelt bedre fra organisk trafikk i forhold til Google Ads. Og i motsetning til Google Ads betaler du ikke for klikket.

Så du forstår sikkert at det er lite rom for at kjempe om. Samtidig er det slik at det er den første siden man ønsker å nå, eller i det minste så nær forsiden som mulig. Så hvordan kommer du til disse topprangerte plasserne? Det finnes selvsagt hjelp og flere skjulte triks og det er stavet S.E.O.

Våre SEO-eksperter vil gjerne hjelpe deg med din synlighet! Her kan du lese mer om hvordan vi kan hjelpe deg med din SEO. Og hvis du vil lese mer om Google, søkemotorer og SEO, kan du klikke her.

 

Vennligst se vår SEO webinar.