, ,

Hvordan tilpasse din markedsføring til mobilen?

Uansett om du ønsker å nå ut til forbrukere eller bedrifter, er mobilen en av de enkleste måtene å gjøre det på. Mobilen brukes mest for å søke opp informasjon, for e-post og til sosiale medier. Ifølge Adestra leses 45% av all e-post på mobilen. Ifølge Mashable skjer 65% av all bruk av sosiale medier på mobilen. Også 30% av all bruk av Gule Sider skjer på mobilen – og da er det viktig at også din hjemmeside fungerer på mobilen.

Her kan du lese om hvordan du kan tilpasse din markedsføring til mobilen og hva som er viktig å tenke på. Se over de ulike forslagene og finn de alternativer som passer best for deg.

MOBILTILPASSEDE NETTSIDER ER MER SYNLIGE PÅ GOOGLE

Google har nylig endret sine algoritmer slik at mobiltilpassede hjemmesider premieres og havner høyt i søkereresultatene når du søker via mobilen. Hensikten er å øke brukervennligheten. Google mener at det ikke bare er innholdet på en nettside som avgjør dens nytte for brukeren, men også hvordan innholdet presenteres.
Tips til deg: Søk opp din hjemmeside med mobilen og sjekk om det er lett å finne frem.

HVORDAN KAN DU SKAPE INNHOLD FOR MOBILEN?

Så, visst er det smart (eller kanskje nødvendig) å markedsføre seg mobilt, og å mobiltilpasse sin hjemmeside. Men på hvilken måte? Bestemmer du deg for å markedsføre din bedrift mobilt, bør du tenke på: Du kan bygge en responsiv nettside, en mobil nettside eller en app (applikasjon), og her får din bedrifts ressurser og dine spesielle forutsetninger avgjøre hva som er best. Men, ikke glem at det aller viktigste er at ditt innhold er relevant og har kundeverdi.

Du som allerede har en nettside – har du sjekket hvordan den fungerer på mobil? Hvis den ikke er tilrettelagt for mobil, er risikoen stor for at den ikke ser bra ut, eller ikke fungerer på mobil. Det finnes mange typer mobiler med ulike skjermstørrelser, og en webside ser ulik ut på ulike modeller. Innholdet får kanskje ikke plass, stående og liggende format kan havne feil, funksjoner kan bli borte osv.

Når du skal optimalisere din nettside for mobil har du tre valgmuligheter:

1. RESPONSIV NETTSIDE (GULE SIDER FAVORITT)

Hvis du bygger en hjemmeside med responsiv design, kommer siden automatisk til å tilpasse seg etter skjermstørrelse og skjermoppløsning. Den tilpasser seg til brukerens enhet; datamaskin, mobiltelefon eller nettbrett.

GRUNNER TIL Å VELGE RESPONSIV WEBSIDE

  1. En hjemmeside. Du behøver bare å administrere en hjemmeside, ikke flere.
  2. En URL. Du har en URL som gjør det enkelt for brukerne å finne din nettside.
  3. Lett SEO. Din SEO (Search Engine Optimization) vil fungere for alle enheter.
  4. Lett å markedsføre. Du har en nettside å markedsføre, ikke flere.
  5. Lav kostnad. Enkel matematikk, en nettside er billigere enn to.

2. MOBIL NETTSIDE

En mobil nettside designes spesielt for mobilen. Her kan du skreddersy funksjonalitet for mobilens lille berøringsskjerm. Men, fordi det er mange typer mobiltelefoner med ulik skjermstørrelser etc, må også den mobile nettsiden gjøres responsiv.

GRUNNER TIL Å VELGE MOBIL NETTSIDE

  1. Brukeropplevelsen. Med et mobilt nettsted har du muligheten til å skape en virkelig god brukeropplevelse.
  2. Hastighet. Din nettside vil lastes raskt ned på mobile enheter.
  3. Kostnad. Å bygge en mobil webside er ikke billig i forhold til en responsiv nettside, men det kan likevel være svært lønnsomt.
  4. Høy rangering. Nettsider optimalisert for mobiltelefoner ender som regel høyt opp i søkeresultatet når brukere søker lokalt.

3. MOBILAPP

En mobilapp er programvare utviklet spesielt for mobiler. Brukeren laster ned appen til mobilen for eksempel fra App Store eller Google Play. Skal du utvikle en app, har du gode muligheter til å skape noe kreativt og en stor fordel er at du kan dra nytte av funksjonene i telefonen som kamera og kontakter.

GRUNNER TIL Å VELGE MOBILAPP

  1. Brukeropplevelsen. En app kan gi bedre brukeropplevelse enn noen annen løsning for mobil.
  2. Tilgjengelighet. Apper kan fungere uten internettforbindelse, noe som gjør din informasjon i appen tilgjengelig for brukeren når som helst.
  3. Kreative muligheter. Når du har besluttet å utvikle en app, kan du slippe løs kreativiteten og tenke utenfor boksen. En mobilapp gir mange muligheter for gode brukeropplevelser.
  4. Synlighet. Når noen har lastet ned appen til sin mobil, forblir app-ikonet der og minner brukeren om din tilstedeværelse.

KOMMUNISERER DU MED KUNDENE DINE VIA E-POST?

Ikke glem å også tilpasse din e-post for mobilen. E-post er en viktig del av markedsføringen for mange bedrifter. E-postene vil se forskjellige ut avhengig av hvilken type telefon en bruker. Se bildeeksempler på dette nedenfor. Vi anbefaler å skrive e-post med korte tekster. Dersom du ønsker å videresende kundene dine til andre nettsteder, bør disse også være tilpasset mobil.