Å annonsere på sosiale medier

Å annonsere på sosiale medier er både morsomt og utfordrende. De fleste av dere som noen gang har vært på et sosialt medium kjenner igjen en typisk annonse. De sosiale mediekanalene kan se annerledes ut, men prosessen ser omtrent den samme hvis du går bak kulissene. I denne artikkelen vil vi fortelle deg litt mer om hvordan det er mulig å annonsere på sosiale medier.

For å lage en annonse bruker du forskjellige kampanjeverktøy, avhengig av hvilken kanal du er på. De forskjellige plattformene har omtrent samme struktur. Noen mer avanserte og detaljerte og andre litt enklere med færre alternativer. Som med den overordnede markedsføringsstrategien, må du ofte velge et mål for din kommende kampanje.

Målene kan se slik ut:

  • Lag aktiviteter og få kommentarer
  • Kjør trafikk til en destinasjonsside
  • Selge et produkt
  • Lage leads

Det du velger her vil tydeligvis påvirke alle andre valg du tar når du setter opp kampanjen

Definere målgruppen

Når du setter ditt mål, kan det være greit å definere målgruppen. Facebook er sannsynligvis den sosiale mediekanalen som tilbyr de mest detaljerte dataene når det gjelder dine potensielle kunder. Mens LinkedIn for eksempel fokuserer veldig på profesjonelle titler og erfaring, er det en hel verden av muligheter på Facebook. For eksempel kan målgruppen din bestå av folk som har vist interesse eller liker sider relatert til bacon. Det kan inkludere venner av folk som likte hjemmesiden din. De kan være rettet mot alle mennesker som bor innen 1 km rundt selskapet ditt, eller de kan være rettet mot alle mennesker som nylig har vært innenfor den bestemte kilometeren.

Hvis du vil, kan du også velge å målrette annonsen spesielt mot personer som har en iPhone 6. Det vil si. Med Facebook kan du skyte veldig bredt, men også utvikle en veldig liten og unik målgruppe.

Bestemme plasseringer

Etter å ha definert mål og målgrupper handler det ofte om å bestemme plasseringer, hvis den sosiale mediekanalen tilbyr det. På Facebook kan du for eksempel velge å annonsere på Instagram, Instagram Stories, et klassisk sponset innlegg på Facebook eller Messenger, for å nevne noen.

Plasseringene du velger for annonseringen din, er avhenge av hvilken type annonse du deretter vil opprette. Bør fokuset være på teksten? Vil du ha mange bilder? Eller har du kanskje en video du vil promotere? Videoformat passer for eksempel godt på Instagram som har interesse for eksponering, men fungerer dårlig hvis du ønsker å generere leads, dette kan ha en tendens til å trekke fokus fra det du vil at kunden skal gjøre: det vil si fylle ut et skjema eller gi deg din kontaktinformasjon. . Mange markedsførere laster ofte opp video til skyen. Men det er viktig å prøve å huske grunnleggende strategi og mål. Er en video virkelig det beste formatet for å oppnå det jeg vil oppnå?

Budsjett

Du bestemmer deg deretter for budsjett, start- og sluttdatoer og starter kampanjen.

Hva skjer da? Jo, en kampanje bør følges opp så kontinuerlig som mulig. Kanskje du har kjørt a / b-test? Det vil si, test to typer kampanjer for å se hvilken som leverer best basert på dine mål? Da kan det være lurt å følge med oftere for å raskt kunne styre kampanjen mot annonseringen som gir best. Et tips er selvfølgelig å alltid lage flere annonsevariasjoner på hver kampanje for å se hvilke som leverer best. Hvis de deler opp budsjettet, vil det ikke være noen ekstra kostnader for deg. Uten, det gir deg bare muligheten til å få mest mulig ut av kampanjen din.

På sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Youtube er det selvfølgelig verktøy som viser deg hvordan kampanjene dine går. Budsjett, rekkevidde, antall likes, link-klikk, engasjement osv. Et tips er selvfølgelig å få Google Analytics for eksempel til å måle hvordan kampanjene dine påvirker trafikken til hjemmesiden din. Facebook baserer for eksempel målingene sine på sine regler, og Google Analytics kan vise deg helt forskjellige tall. Sammen gir det deg et fullstendig bilde av kampanjen. Hvis du er klar for neste store steg, kan det være smart å merke hver kampanj-url. Det vil si lage en unik url-adresse per annonse slik at du kan studere kampanjen din fra start til slutt på et detaljert nivå.

 

Vennligst sjekk webinaret vårt nedenfor for mer informasjon om hvordan du kan gjøre med annonsering på sosiale medier.