Å annonsere på sosiale medier

Å annonsere på sosiale medier er både morsomt og utfordrende. De fleste som noen gang har vært på et sosialt medie kjenner igjen en typisk annonse. De sosiale mediekanalene kan se annerledes ut, men prosessen ser omtrent den samme hvis du går bak kulissene. I denne artikkelen vil vi fortelle deg litt mer om hvordan det er mulig å annonsere på sosiale medier.

For å lage en annonse bruker du forskjellige kampanjeverktøy, avhengig av hvilken kanal du er på. De forskjellige plattformene har omtrent samme struktur. Noen mer avanserte og detaljerte og andre litt enklere med færre alternativer. Som med den overordnede markedsføringsstrategien, må du ofte velge et mål for din kommende kampanje.

Målene kan se slik ut:

  • Lag aktiviteter og få kommentarer
  • Kjør trafikk til en destinasjonsside
  • Selge et produkt
  • Lage leads

Det du velger her vil tydeligvis påvirke alle andre valg du tar når du setter opp kampanjen

Definere målgruppen

Når du setter ditt mål, kan det være greit å definere målgruppen. Facebook er sannsynligvis den sosiale mediekanalen som tilbyr de mest detaljerte dataene når det gjelder dine potensielle kunder. Mens LinkedIn for eksempel fokuserer veldig på profesjonelle titler og erfaring, er det en hel verden av muligheter på Facebook. For eksempel kan målgruppen din bestå av folk som har vist interesse eller liker sider relatert til bacon. Det kan inkludere venner av folk som likte hjemmesiden din. De kan være rettet mot alle mennesker som bor innen 1 km rundt selskapet ditt, eller de kan være rettet mot alle mennesker som nylig har vært innenfor den bestemte kilometeren.

Hvis du vil kan du også velge å målrette annonsen spesielt mot personer som har en iPhone 6. Det vil si at du med Facebook kan både satse veldig bredt, men også definere en veldig liten og unik målgruppe.

Bestemme plasseringer

Etter å ha definert mål og målgrupper handler det ofte om å bestemme plasseringer, dersom den sosiale mediekanalen tilbyr det. Via Facebook kan du for eksempel velge å annonsere på Instagram, Instagram Stories, et klassisk sponset innlegg på Facebook eller Messenger, for å nevne noen.

Plasseringene du velger for annonseringen din, er avhenge av hvilken type annonse du deretter vil opprette. Bør fokuset være på teksten? Vil du ha mange bilder? Eller har du kanskje en video du vil promotere? Videoformat passer for eksempel godt på Instagram som har fokus på eksponering, men er ikke nødvendigvis det beste valget dersom du ønsker å generere leads. Det er viktig å huske grunnleggende strategi og mål og tenk gjennom hvorvidt video, bilde og/eller tekst vil hjelpe deg mot målet.

Budsjett

Du bestemmer deg deretter for budsjett, samt start- og sluttdato for kampanjen.

Hva skjer da? Jo, en kampanje bør følges opp så kontinuerlig som mulig. Kanskje du har kjørt a / b-test? Det vil si at du tester to typer kampanjer for å se hvilken som leverer best mot dine mål? Et tips er selvfølgelig å alltid lage flere annonsevariasjoner på hver kampanje for å se hvilke som fungerer best. Budsjettmessig trenger ikke dette koste noe ekstra, men det gir deg muligheten til å få mest mulig ut av kampanjen din.

På sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Youtube er det selvfølgelig verktøy som viser deg hvordan kampanjene dine går. Budsjett, rekkevidde, antall likes, link-klikk, engasjement er blant nøkkeltallene du hele tiden kan følge her. Et tips er  å få Google Analytics til å måle hvordan kampanjene dine påvirker trafikken til hjemmesiden din. Facebook baserer for eksempel målingene sine på egne regler, og Google Analytics kan vise deg helt andre måleparametre. Sammen gir det deg et fullstendig bilde av kampanjen. Hvis du er klar for neste store steg, kan det være smart å merke hver kampanj-url. Det vil si lage en unik url-adresse per annonse slik at du kan studere kampanjen din fra start til slutt på et detaljert nivå.

 

Vennligst sjekk webinaret vårt nedenfor for mer informasjon om hva du kan gjøre med annonsering på sosiale medier.