Hvordan når jeg ut på sosiale medier?

Share on social media

Jo tydeligere din sosiale tilstedeværelse blir, jo lettere vil det være å få maksimal effekt. Et tips er derfor å starte med ett eller maksimalt to sosiale medier. Som med andre markedsføringsaktiviteter og kanaler, bør du ha en klar strategi for din tilstedeværelse på sosiale kanaler – hva det er du ønsker å oppnå?

Hvordan tenker du når du jobber med sosiale medier? Her er 4 viktige ingredienser for å lykkes. Hvis du følger disse, vil du snart se resultat.

1: Arbeidsmetode!

Bedriftene som lykkes med sine kanaler har en ting til felles, og det er hvordan du forholder seg til og jobber med sosiale medier. I deres tilfelle har de sosiale mediekanalene blitt en del av bedriftens DNA. Arbeidet er fullstendig integrert med de andre oppgavene, det er ikke noe du konstruerer etterpå eller setter deg ned og tenker deg om en gang i uken.

2: Innhold

De bedrifter som vanligvis lykkes best, er de som gir kundene riktig type innhold, en type innhold som interesserer og skaper tillit. Så, hva slags innhold ønsker kundene dine? Det kommer an på hva du selger for noe. Hvis du reklamerer for en person (deg selv eller noen andre) som en personlig trener, en coach eller en annen type influencer, er det denne personens livsstil og alt de gjør som er av interesse for kunden.

Hvis du tilbyr en tjeneste, er det resultatet og noen ganger veien til resultatet som er av interesse for kunden. Det kan være frisøren som viser frem arbeidene sine eller byggefirmaet som lar følgene følge hele byggeprosessen. Å kunne ta del i arbeidsprosessen betyr mye for kunder og potensielle kunder. Det skaper tillit og nye oppdrag.

Hvis du selger et produkt, ønsker kundene å se produktet når det brukes. Helst i en sammenheng som styrker merkevaren din, med riktig type mennesker og riktig miljø. Forsøk å skape en følelse som kunden vil ha når du bruker produktet.

Mer om sosiale medier

3. Publikum!

Det beste som kan skje er at innholdet ditt blir likt, delt og diskutert og det oppnår du gjennom et engasjert publikum. En feil mange bedrifter gjør er å bruke for mye tid på å prøve å få så mange følgere som mulig. Å ha mange følgere gir ingen resultater i seg selv. Det som betyr noe er engasjerte følgere. Tenk kreativt og utvid spredningen din for å finne menneskene som virkelig er interessert i det du tilbyr. Er du klar over hvilke typer kunder du kan nå, og hvilke typ av kunder du leter etter i fremtiden? Forsøk å definere disse ved hjelp av segmenteringsverktøyet for sosiale medier. Online-annonsering oppleves allerede av mange brukere, som påtrengende, så det er viktig at den rette meldingen treffer riktig person. Hvis meldingen føles skreddersydd, vil terskelen ikke være like høy for mottakeren.

Man med iphone

4. Å være sosial!

Å bygge en tilstedeværelse på sosiale medier betyr også å bygge forhold. Og da fungerer ikke enveiskommunikasjon. Faktisk glemmer mange bedrifter det. Vis at du har lagt merke til innleggene fra dine følgere. Vær høflig. takke, gi svar og kommentere. Gi næring til forholdene dine slik du sannsynligvis gjør i den virkelige verden. Det samme kan brukes på alle typer anmeldelser som kan sendes inn online. Møt og diskuter med kunden som har gitt deg en eller to,i karaktere, spør kunden som er misfornøyd med besøket deres hvordan du kan gjøre for å gjøre opplevelsen til noe positivt. Svært mange kunder ser på anmeldelser på nett for å vurdere bedriftens troverdighet.