,

Hvordan markedsfører du virksomheten din i tider med Korona?

Mange spekulerer i hvordan hele denne korona-situasjonen påvirker bedrifter og deres digitale markedsføring. Og det er helt forståelig! Ikke bare jobber folk hjemmefra og holder seg inne, de har også mer fritid til å legge ut på Facebook, Instagram og Google.

Det er nå folk har tid til å søke opp den perfekte vårjakken på nettet, den de har tenkt å kjøpe i flere uker, men som de har utsatt. Nå er det tid og mulighet til å se på en oppskrifter på hvordan lage den perfekte bearnaisesaus, og man kan lese på en interiørblogg og få inspirasjon til å gjøre leiligheten fin for våren.

Samtidig er det selskaper som rett og slett ikke kan ta kunder med i butikken, eller som har sendt hjem sine ansatte og ikke kan holde åpent for kundene sine. Selvfølgelig betyr dette også at deres digitale markedsføring har blitt satt på pause. Sammen kan dette danne en digital trend; det er høyere trafikk med færre annonsører.

Hva betyr dette for annonseringspriser på nettet?

Det ser ut som om prisene for digital markedsføring er fallende i noen bransjer, men stiger i andre. For noen foretak er det stengte butikker og budsjetter som er satt ned på markedsføring, for noen bedrifter er det en helt annen situasjon.

Hvis du for eksempel driver en nettbutikk, kan denne tiden være ekstremt lukrativ, nettopp fordi kundene nå har tid til å handle på nett. Har man et produkt som egner seg for e- handel kan det være en ide å skru opp budsjettet og satse enda mer akkurat nå. For eks. kan vi nå se, de siste 7 dager, en økning i søk på treningsutstyr til å trening hjemme.

Google Trends, 15-03-20

Disse søkene kommer mest sannsynlig i kjølvannet av de mange lukkede treningsstudioene rundt om i Norge. Interessen for å kunne trene hjemme er nå høyere enn før, og det kan derfor være en fordel for nettbutikker som selger treningsutstyr.

Samtidig kan vi se en økning i antall søk etter “sjokoladekake”, noe som mest sannsynlig er fordi folk nå er hjemme og de har tid til å være sammen med familien og bake. Men det kan være bra for bedrifteseier av småbedrifter som skriver blogg, og som selger utstyr på nett for å kunne bake.

Google Trends, 15-03-20

Hva kan jeg som ikke har nettbutikk gjøre?

Men hvis du ikke driver nettbutikk, kan det være vanskelig å se hvilken vei du skal gå for å holde bedriften i gang og sikre at man kommer seg helskinnet igjennom den vanskelige perioden.. Din online annonsering er kanskje ikke det første du tenker på. Men det kan faktisk hjelpe deg gjennom den kanskje vanskelige situasjonen.

3 tips på annonseringsideer du kan gjøre i Korona tiden

1. Innsamling av e-post
Du kan bruke e-post når Korona-tiden er over for å sende ut gode tilbud og fortelle at din bedrift fortsatt eksisterer.

2. La kundene kjøpe gavekort med god rabatt
Gavekortene kan brukes nå eller senere når viruset er paser og vi er tilbake til en normal hverdag.

3. Hvordan lage videoer, guider og gjør det-selv-prosjekter som kan brukes i Korona-virustiden
Kundene dine har mer tid akkurat nå – bruk den til å skape et større kundegrunnlag som får verdi fra innholdet du tilbyr og skaper et forhold til deg og din virksomhet.

Vi er i en veldig vanskelig tid, både for deg som bedrift og for kundene dine. Dette betyr at vi må vise forståelse og hjelpe hverandre så godt vi kan i hele denne situasjonen. Derfor ønsker vi å råde deg til å holde en profesjonell, men også optimistisk tone i annonsene dine og fokusere på livet fortsetter. Det beste vi kan gjøre for å hjelpe oss selv og alle andre, er å jobbe som vanlig, så langt det er mulig.