Hvordan etablere e-shop

Handel på nett øker og kundens forventninger til kjøpsopplevelsen utvikler seg. Vurderer du å tilby din bedrifts produkter og tjenester på nettet, og er usikker på hvor du skal starte og hva du skal tenke på? Om du ikke er i overkant teknisk kyndig, kan dette virke både komplisert og forvirrende. Her får noen do´s and dont´s som forhåpentligvis hjelper litt.

 

Først av alt, velg et system som passer din tekniske kompetanse. Brukervennlige og betjente plattformer er å anbefale om du ikke ønsker å ta fatt på kompliserte koder.

Fordelen med disse er flere:

  • Du kan bygge en funksjonell side meget raskt
  • Du trenger ikke å kunne koding
  • Du trenger ikke å leie inn utviklere
  • Du får direkte support fra plattformens dedikerte ansatte
  • De tilbyr sin kompetanse på driften av plattformen (sikkerhet, koding etc.), slik at ikke du trenger å gjøre dette

Hvilke er så disse plattformene?

Med over 200 000 aktive e-shops i sin database, er Shopify en av de aller mest brukte plattformene på markedet. Denne er å anbefale for små og mellomstore bedrifter samtidig som den passer for store bedrifter. De har over 1 000 apper tilknyttet sin database og kundeservice 24/7.

Bigcommerce har over 95 000 aktive e-shops, og hjelpemidler som regnes å være «utenfor boksen» – som du enkelt når via app store. Her får du også 24/7 hjelp og kommunikasjonshjelp via deres sosiale kanaler.

Wix har over 85 000 aktive e-shops og har en «drag and drop» funksjon, som gir deg en visuell frihet. Dette er en mindre avansert plattform, som passer best for deg som ikke skal selge mengder av produkter. En anbefalt plattform for deg som ønsker en enkel men visuelt god e-shop.

Weebly er en annen, meget brukervennlig, plattform. Med over 440 000 e-shops har den et mål om å skape en intuitiv og enkel handleopplevelse for kunden. Akkurat som Wix, passer Weebly best for deg som skal selge færre produkter og ikke forlanger så altfor omfattende finesser.

I tillegg til å velge rett plattform er det noen flere faktorer som avgjør om kunden besøker siden din, handler, og kommer tilbake.

Kartlegg konkurranse

Kanskje er du alene på markedet med å tilby dine tjenester eller produkter, men mest sannsynlig ikke. Det finnes mange gode e-shops. Hent inspirasjon og se hva du kan gjøre annerledes, og ikke minst bedre, enn de som allerede eksisterer. Gjør et enkelt søk på de søkeord som er relevante for din bedrift – og se hva du kan forvente deg.

Vær unik

Om du ikke tilbyr egenproduserte varer med egne bilder, forsøk å ha et annerledes uttrykk enn dine konkurrenter. Skriv om produkttekster og se om du kan tilføre gode detaljbilder eller 360 bilder.

Å kun drive med salg er ikke nok

I dag forventer forbrukeren mye mer enn bare å finne dine produkter på en nettside.  Antakeligvis finnes disse allerede et annet sted. Har du ikke et unikt produkt eller svært konkurransedyktige priser, må du tilføre noen ekstra for å få besøk – og spesielt for å beholde de.

Tilfør din kompetanse, inspirer gjennom tekst og bilder og fortell en relevant historie. Skap en verden kunden din ønsker å besøke.

Tenk innhold – med hjelp av kunden

Hvem er det som gir deg best veiledning på hvilket innhold de ønsker på siden din? Kunden din. Undervurder ikke kundens kompetanse på området. Høyst sannsynlig har han søkt etter dine produkter eller tjenester tidligere. Skap dialog. De fleste deler mer enn gjerne meninger og opplevelser. Om du i tillegg belønner tipsene har du mest sannsynlig samtidig skapt lojalitet.

Optimaliser siden

La ikke kunden vente. Om siden din er treg, vil du kunne miste kunder. Om du har valgt en løsning du selv kontrollerer, optimaliser sidens kapasitet så ofte det lar seg gjøre. TIlpass samtidig siden din til mobile flater.

SEO

SEO, Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering på norsk, er en annen viktig ting å ta i betraktning når du skal etablere din e-shop. Når en kunde gjør et søk etter det du tilbyr, skal du helst dukke opp blandt de øverste på resultatslisten. Hvordan du havner der? Du kan kjøpe deg annonseplass eller du kan produsere innhold deretter. Relevant innhold og unike detaljer skaper resultater.

Vær sosial

Om din bedrift ikke er på Facebook, kan du i denne sammenhengen vurdere å etablere en side. Det er en enkel måte å formidle at du har etablert deg med butikk på nett, og et sted for å spre nyheter med jevne mellomrom. Et annet og svært voksende sosialt redskap er Pinterest, som har som formål å dele inspirasjon og visuelle ideer. Glem ikke å ha delefunksjon integrert på siden din.