Hva skjer når Amazon lanseres i Skandinavia til høsten?

Mange har stilt spørsmål rundt hva som kommer til å skje når Amazon lanseres i Sverige til høsten, og enda fler frykter svaret. En sak er i alle fall sikkert – Amazon kommer til å endre på hvordan vi markedsfører oss online. For de bedriftene som henger med i svingene innebærer dette en utrolig mulighet.

Hva er Amazon?

Amazon er verdens største e-handelsplattform og utgjør sammen med Google, Facebook og Apple de fire giganter som totaldominerer økonomien online. På Amazon kan du kjøpe alt mulig, og som bedrift kan du selge dine varer direkte på plattformen og få tilgang til ett enormt marked som ellers ville ha vært svært vanskelig for et lite foretak å nå.

Hva innebærer Amazon sin lansering?

På kort sikt har vi mulighet til å kjøpe og selge ting gjennom vårt naboland, men det kommer ikke til å ha noen større påvirkning på norske konsumenter. Det er mer interessant å se den svenske lanseringen som en forhåndsvisning av hva vi kan vente oss.

Plattformen gjør det lett for mindre foretak å nå ut med sine produkter som ellers aldri hadde havnet fremfor en så stor mengde kunder. Du får drahjelp av den store plattformen som gjør det lettere å synes på Google når noen søker etter dine produkter. Nesten uansett hva du selger kommer du til å være tvungen til å konkurrere mot en hel drøss av andre. Konkurransen gjør det ekstra viktig å arbeide med SEO på Amazon slik at dine produkter kommer opp fremfor dine konkurrenters, og Amazon sine egne, varer.

Ved tidligere lanseringer har Amazon arbeidet aggressivt med Google Ads, som de med mest sannsynlighet også kommer til å gjøre når de lanseres i Sverige. I sammenheng innebærer det at klikkprisene kommer til å øke litt over alt, som igjen vil påvirke deg og ditt foretak.

Hva kan du gjøre allerede nå?

Allerede nå kan det være smart å begynne å lese på hva du kan gjøre for å komme høyt opp på Amazon. Ved å følge med på utviklingen i Sverige kan du forberede ulike strategier som du kan teste den dagen e-handelsplattformen kommer hit. En sånn strategi kan være å legge ut dine bestselgende produkter på Amazon, mens du beholder alle andre produkter på dine egne sider. På den måten benytter du deg av Amazon på de produktene du vet er populære og som folk leter etter, samtidig som du tilbyr et større utvalg av produkter som ikke er like etterspurt og hadde konkurrert dårligere på Amazon.

Amazon kan være en lønnsom mulighet om du anvender deg av plattformen på en smart måte. Å forsøke å motarbeide eller unnvike den giganten Amazon er vil bli vanskelig og ender mest sannsynlig opp med høyere kostnader for et dårligere resultat enn det du gjør i dag.

Selvklart kan du og SKAL du annonsere på Amazon – på samme måte som på Google og Facebook. Det er en bra gevinst ved å havne foran dine konkurrenter og utnytte plattformen maksimalt. Det er derimot sjelden en god ide og bare satse på en plattform. Der er derfor en strålende anledning til å tenke over hvordan annonsering på Amazon kan passe inn tilsammen med dine andre kanaler.