Hva kjennetegner en vellykket display-kampanje

Vi har tidligere snakket om fordelene med displaysannonsering som segmentering, og muligheten til å måle resultater. Men hva kjennetegner egentlig en vellykket kampanje? Vi spurte vår kollega Therese, som har over 15 års erfaring med displayannonsering. Dette var hennes svar.

«Her kommer vi tilbake til det vi snakket om i tidligere blogginnlegg, nemlig branding og performance. Hva er målet ditt med kampanjen? Skal du skape oppmerksomhet, bygge kundelojalitet eller få trafikk til nettstedet ditt? Forskjellige veier vil føre til forskjellige svar, om hva som er en vellykket kampanje.

Vi får også gå tilbake og se på fordelene med displayannonsering. Med displayannonsering får du tilgang til en type markedsføring, som tilbyr ulike designalternativer, som kan markedsføres på millioner av nettsteder online. Du får skarpe segmenteringsverktøy, som gjør det mulig å møte riktig person på rett sted. Du kan hele tiden måle og optimalisere annonseringen din, for å oppnå de beste resultatene.

Millioner av nettsteder online

En vellykket kampanje kan ganske enkelt defineres ut fra alle disse kriteriene. For eksempel, la oss si at du driver et nettsted som selger tennisutstyr til middelaldrende, sportintresserte, kvinner i Vestfold. Du ser at trafikken din til nettstedet ditt øker betydelig i kampanjeperioden, og du holder deg innenfor budsjettgrensene og nøkkeltallene du har satt opp. Da har du sannsynligvis klart å få til en vellykket kampanje.»

Kan en eier av en liten bedrift opprette en vellykket displaykampanje?

«Absolutt! Men du må da opprette kontoer på en DSP, Demand Site Platform, som er et program du bruker for å kjøpe reklame på nettet. Du kan også bruke GDN, som er Google Display-nettverk. Det vil da være helt opp til deg å bestille kampanjen, optimalisere den og holde oversikt over statistikk og rapporter. Utfordringen med denne løsningen, er at du sannsynligvis raskt innser at det tar mer tid enn det du først antok. Dessuten er det som uerfaren innen displayannonsering, vanskelig å nå full potensial i ett slikt format. Det vil si at mange kroner brukes uten at du oppnår ønsket resultat. Det vil rett og slett være vanskelig for deg å bedømme hva som er en vellykket kampanje. Jeg kan også legge til at det er veldig vanlig å outsource bannerproduksjon, da du må ha en eller annen form for grafisk kunnskap, for å lage en god annonse.

En annen måte er å ha kontakt med forskjellige medier, for eksempel en avis, et bestemt nettsted eller noe lignende. Da kan de hjelpe deg med produksjon, bestille en kampanje og så videre. Problemet med denne måten å jobbe på, er at annonseringen blir bundet til medias egne sider, og begrenser dermed mulighetene for å optimalisere kampanjen din når den må holdes innenfor medias egne fire vegger.

Endelig er det også det alternative mediebyrået, som Gule Sider. Her får du fagkunnskap, produksjon, booking og optimalisering. Kostnaden i kontanter vil sikkert være høyere enn om du gjorde det selv, men det du får tilbake i produksjon og kompetanse. Mediebyrået har ansvaret for hele kommunikasjonskjeden for kampanjen. Og du kan annonsere på flere populære nettsteder. På denne måten øker sjansene for deg å ha en vellykket kampanje.»


Vil du vite mer om displayannonsering? Sjekk ut webinaret vårt nedenfor.