,

Hva handler SEO om – egentlig?

SEO – et tema som ikke ser ut til å ha slutt. Begreper som indeksering, søkemotorer, edderkopper … ja, det er mye å holde rede på. Og det er ikke alltid like lett å forstå hvordan alt henger sammen. Men bare ta det med ro – vi forteller deg det grunnleggende.

Den første tingen som er viktig å forstå om SEO er at når vi for eksempel søker på Google, søker du faktisk ikke på internett. I stedet søker du på Googles egen indeks. Indeksering betyr at en søkemotor, som Google, kategoriserer innholdet på nettsteder og gjør dem søkbare. Indeksering gjøres ved hjelp av en programvare som kalles “crawlers” eller “edderkopper”.

“Søkemotorer, som Google, sender crawlerne sine ut for å finne sider på Internett og skanner dem (også kalt gjenomsøk). De samler inn informasjon om for eksempel nøkkelord, sider som er linket, bilder, tagger og mer. Når du er ferdig, legges siden til Googles søkeindeks som inneholder hundrevis av milliarder nettsteder som er over 100.000 GB i størrelse, og du kan lett bli både imponert og redd når du får et søkeresultat tilbake på et diffust skrevet søk som likevel viser seg å gi resultater.

Relevans, autoritet og kvalitet

I utgangspunktet handler SEO om å skape relevans for din hjemmeside. Nettstedet ditt må ta hensyn til både gjennomsøkere, men også besøkende. Edderkoppene leter etter ting som er viktige, brukervennlige og interessante for de besøkende. Imidlertid kan de se litt annerledes ut.

Søket har stor betydning. Ordene du eller kundene dine bruker må tas med i betraktningen når vi søkeoptomaliserer en nettside – enten du er en Naprapat i Bergen eller en låsesmed i Oslo. Spørsmålet er da, hvordan sikrer du at nettstedet ditt er så relevant at det kommer til toppen av søkeresultatene? Det er over 200 forskjellige rangeringsfaktorer som du kan prøve å påvirke med SEO. Man kan si at disse 200 forskjellige rangeringsfaktorene ser på tre ting: relevans, autoritet og kvalitet.

Autoritet handler om hvor mye Google stoler på innholdet på nettstedet ditt. Dette er hovedsakelig basert på antall lenker. Jo flere lenker fra andre sider som lenker til siden din, jo bedre er autoriteten. Kvalitet handler derimot om flere ting, men kort sagt handler det om strukturen til nettstedinnholdet og hvordan besøkende samhandler med sidene dine – for eksempel hvis de holder seg korte eller lange på nettstedet ditt.

Ja, det er mye som kan sies om SEO. Vil du lære enda mer? Så kan du se på webinaret nedenfor, hvor vi ser nærmere på SEO, dens forskjellige deler og hvordan du kan lage SEO-vennlig innhold på hjemmesiden din.