Hva gjør Gule Sider nå for tiden?

digital markedsforing

Det er nok få som aldri har hørt om varemerket Gule Sider. Hva foretaket faktisk holder på med nå i 2019 er derimot ikke like selvklart. I disse dager lanserer Gule Sider, sammen med sitt byrå Abby Priest, det første resultatet av et strategiarbeid med formål å skape en overgripende reposisjonering av det norske varemerket Gule Sider.

– Etter mange år med en mer anonym fremtoning vil vi nå se våre kunder i øynene og stolt fortelle om hva vi driver med nå for tiden. Vår utfordring ligger merkelig nok i at Gule Sider som varemerke er veldig velkjent, vi har en kjennskap på rundt 98%. De fleste kjenner derimot ikke til at vårt tilbud i dag inneholder langt mer enn bare våre egne kanaler, sier Eivind Edholm, salgsdirektør for Gule Sider.

Fra lokal søkemotor til nordisk one-stop-shop for digitale markedsføringstjenester

En omfattende målgruppeundersøkelse med Kantar Sifo har lagt grunnlaget for strategien som nå har resultert i et nytt ansikt utad med fokus på digital spisskompetanse og en menneskelig og personlig tilnærming.

– Vi har i dag en utfordring med å nå ut med det vi faktisk gjør. Mange små og mellomstore bedrifter kjenner ikke til at vi daglig hjelper titusentalls av av deres kollegaer med markedsføring online – alt fra hjemmesider til Google- og Facebookannonsering, sier Edholm.

Vil du slippe på tenke på digital markedsføring

Med utgangspunkt i innsikten om at småbedriftene ikke har tid eller lyst til å ta hånd om sin egen markedsføring bygde Gule Sider opp sitt nye B2B-tilbud. En one-stop-shop for digitale markedsføringstjenester så enkle at hvem som helst kan benytte seg av de.

Uroe seg for problematiske temaer

I disse dager slippes første del av kommunikasjonskampanjen med mål om å skape kjennskap til nye Gule Sider. Den nordiske kampanjen speiler hverdagen hos utvalgte småbedrifter og belyser den deilige følelsen av å slippe å uroe seg for problematiske temaer som søkemotoroptimalisering, JavaScript eller Google Ads.

– Våre undersøkelser viser at målgruppen er vel opplyst om at digital markedsføring og synlighet online er avgjørende for at deres virksomhet skal lykkes, men at de fleste av dem helst ønsker å slippe å styre med det. Det forstår jeg fullt og helt. Iblant vil man så inderlig gjerne slippe å lære seg hvordan JavaScript fungerer. Nå tilbyr vi den muligheten, sier Oskar Hellqvist, Creative Director i Abby Priest.

Bred mediemix

Som en start satser Gule Sider på en bred mediemix med kanaler som TV og utendørsreklame. I løpet av høsten kompletteres kampanjen med aktivering i fortjente kanaler og målrettet digital markedsføring.

Filmene er produsert av Giants&Toys og regissert av Sara Haag.