Hva er tilpassede målgrupper? Facebook Ads del 2 av 3
Når du annonserer på Facebook, er det viktig at du optimaliserer målgruppene dine slik at du får mest mulig ut av markedsføringen. Nedenfor viser vi deg hvordan du enkelt kan lage tilpassede målgrupper.
Når du oppretter Facebook-annonser, setter du opp flere mål på tre forskjellige nivåer, fra det høyeste nivået kalt “kampanje” ned til det siste nivået som kalles “annonse”. Disse målene forklarer for Facebook at “ok, dette er hva jeg vil skal skje” – og da vil Facebook gjøre sitt beste for å hjelpe deg med dette. Mellom kampanje og annonse, finner du annonsesett. Det du bestemmer i Ad Set, er hva som deretter bestemmer hvem som har muligheten til å se annonsene dine. Det er her tilpassede målgrupper kommer inn.
Hvorfor skal jeg bruke “egendefinert publikum”?
Med egendefinert publikum kan du komme i kontakt med folk som allerede har vist interesse for din bedrift eller ditt produkt. Du kan opprette et publikum fra kundekontaktene dine, trafikken på nettstedet ditt eller mobilappen din.
Egendefinert publikum gir deg dermed muligheten til å segmentere og bygge et publikum basert på interaksjonen brukere har hatt med siden din og Facebook. Dette vil tillate deg å målrette mot de mest engasjerte menneskene, som vil være mottakelige for annonsekampanjene dine.
Slik skaper du et “egendefinert publikum” på Facebook:
- Inne i Facebook Ads finner vi “PUBLIKUM” – som dere kan se fremhevet på bilde nedanfor. Klikker man seg inn der får man opp et nytt bilde.
- Klikk på “opprett et egendefinert publikum”.
- Velg “bruk dine kilder” eller “bruk Facebook-kilder” (les mer nedenfor).
- Velg “Nettsted” hvis du vil bruke Facebook-pixelet ditt.
- Avhengig av valgene du tok under punkt 3 ovenfor, må du nå definere bestemte parametere for den nye målgruppen. For eksempel, last opp en kundeliste eller sett regler for pixselet ditt.
- Klikk deretter “Opprett målgruppe”.
Om vi ser på avsnittet Benytt dine kilder så har vi fire alternativer å velge mellom.
Du kan benytte kundeliste, nettside, app-aktivitet eller offline-aktiviteter som kilde for å skape tilpassede målgrupper over personer som allerede kjenner til din bedrift.
- Under nettsted så skaper du en målgruppe basert på dine besøkende fra nettsiden.
- Med kundeliste så kan du laste opp en liste med kunder som har interagert med din bedrift. Det kan f.eks. være telefonnumre eller e-postadresser som Facebook prøver å koble til en riktig Facebook-konto.
- Dersom du har en egen app så kan du skape en målgruppe av personer som har benyttet den med hjelp av appaktivitet.
- Offline-aktivitet baseres på personer som har interagert med deg offline og ikke på nettet. Altså i en butikk, over telefon eller liknende.
Hva er “bruk Facebook kilder”?
Utenom egne kilder så kan man også velge Facebook-kilder. Det finner vi i avsnittet under.
På samme måte baseres din målgruppe her ut i fra hvordan personer har interagert med din bedrift fra ulike kilder, men i dette tilfellet aktiviteten på Facebook.
Det kan f.eks være om noen har sett på en video du har lastet opp, om de følger din Facebook side, deltatt på et arrangement du har holdt eller kanskje har interagert med din Instagram-profil.
Ikke glem å teste! – Ja det finnes jo en hel del alternativ å velge mellom, så hvordan skal man vite hvilket alternativ man burde velge?
Det kommer selvfølgelig helt ann på hvilken type retargeting du er ute etter, hva budskapet er og hvem du ønsker å nå frem til. Av de mulige kildene for egendefinert publikum er kundeliste og nettside de to alternativene som oftest er mest effektive for de aller fleste.
Men her kan du teste deg frem og se hva som passer best for deg og den spesifikke kampanjen.
Facebook Ads handler mye om nettopp det – å teste teste test. Det er veldig individuelt hva som fungerer for ulike bedrifter og kampanjer.
Lykke til!
PS har du gått glipp av de andre delene våre om Facebook-annonser og målgrupper? Her kan du lese om Facebook-pixeler og lookalike-målgrupper. Du kan også se vårt webinar nedenfor.