,

Hva er strukturert data?

Strukturert data er informasjon som legges inn i hjemmesidens kode på en strukturert måte for å fortelle Google hva som finnes på siden og hva siden omhandler. Gjennom å benytte seg av strukturert data, eller “Schema Markups” som det også heter så hjelper du søkemotoren å forstå hva din data faktisk betyr, og ikke bare hva den sier.

Søkemotoren forstår enklere hva en spesifikk side handler om gjennom strukturert data. HTML-kode som eksempelvis “H1”, “H2” og “H3” forteller Google at det er ulike typer av rubrikker som skal vises på ulikt sett. Strukturert data på andre siden hjelper søkemotoren å mer intelligent analysere innholdet. Det er som med ord som kan ha flere betydninger – for eksempel ordet “medium”. Gjennom strukturert data forteller man Google hvilken mening det ordet har i akkurat denne sammenhengen.

Med strukturert data kan du få Google, og andre søkemotorer, til å forstå hvilken tekst som er bedriftens adresse, hva som er telefonnummeret og hvilken type virksomhet bedriften driver. Kanskje vil du fortelle om åpningstider og priser? Det klarer ikke søkemotorene å forstå selv, dersom det ikke er strukturert.

Med strukturert data kan du få Google, og andre søkemotorer, til å forstå hvilken tekst som er bedriftens adresse, hva som er telefonnummeret og hvilken type virksomhet bedriften driver. Kanskje vil du fortelle om åpningstider og priser? Det klarer ikke søkemotorene å forstå selv, dersom det ikke er strukturert.

URL-struktur

Når vi snakker om strukturert data må vi også nevne URL-struktur. I bunn og grunn vil det være mest hensiktsmessig å ha en unik side med en unik URL for hvert produkt eller tjeneste du driver med. Det kan derimot være vanskelig og tidskrevende å få til. Det man kan gjøre i stedet er å ha en søkeordsrelevant URL. Det betyr at søkeordet du optimaliserer mot inkluderes i din URL, og helst så nære hovednavnet som mulig. Det forteller Google hva som er mest relevant.

Tenk over at dersom du skturerer din hjemmeside tidlig så vil du også sikre fremtidig optimalisering når du skaper nye undersider.

Vil du lære deg mer om strukturert data og SEO? Ta en titt på webinaret nedenfor.