Hva er speilpublikum? Facebook Ads del 3 av 3
Med vårt minikurs har du sannsynligvis allerede skapt fantastiske målgrupper på Facebook basert på kundene som besøker nettstedet ditt, eller interagerer med deg på andre måter. Men hvordan når du de kundene som ennå ikke vet hvor god virksomheten din faktisk er? Trikset kalles speilpublikum, og det er et fantastisk verktøy.
En lookalike-målgruppe, eller speilpublikum, innebærer at vi lar Facebook matche personer i en av våre eksisterende målgrupper med andre personer på Facebook. Den leter altså etter personer som ligner veldig på den eksisterende målgruppen din.
For hvis du har ett antall person som handler fra din bedrift, hvorfor skulle du ikke ville nå flere som likner dem?
Det kraftigeste Facebook kan gi en annonsør. Speilpublikum er muligens det kraftigste Facebook kan gi deg som annonsør på plattformen, ettersom Facebook vet så ekstremt mye om oss.
Speilpublikum er et utmerket alternativ for de som nettopp har begynt med Facebook-annonsering, og ikke har rukket å arbeide opp en liste med kunder, eller tilrekkelig med trafikk på nettsiden, som man kan rette annonseringen mot.
Speilpublikum kan også brukes til å utvide din eksisterende målgruppe.
Men hvorfor burde man egentlig jobbe med speilpublikum?
Et bra mål med speilpublikum er å treffe nye personer som du kan få inn i din retargeting-målgruppe, til ditt nyhetsbrev og til andre kanaler hvor du prater med dem som allerede har vist interesse for det du selger. Det gjør at de tar et steg fremover i den såkalte kundereisen.
Slik fungerer speilpublikum
Du har folk du sender nyhetsbrev til. Du laster opp e-postadressene deres til Facebook, og sender annonser til dem på ting du selger. De viser seg å være en veldig god målgruppe, siden de liker deg nok til å motta nyhetsbrevet. Så selvfølgelig vil du ha flere av dem. Derfor legger du ut en annonse for å “meld deg på for nyhetsbrevet mitt her”, og målretter det mot et speilpublikum basert på de som allerede har meldt seg på for nyhetsbrevet ditt.
Slik får du speilpublikum på Facebook:
Det første man gjør i dette steget er å velge kilde for ditt speilpublikum. Her kan du velge noen av de egendefinerte publikumene vi skapte tidligere. Det er disse du bygger videre på når du skaper speilpublikum – altså en målgruppe som skal matche den du allerede har.
Steg nummer to er å velge publikumsplassering. Her kan du velge land eller region. Igjen, tenk over hva du har for mål og hvem du ønsker å nå ut til. Er du en lokal tannlege i Kristiansand så trenger du egentlig ikke å nå ut til hele Norge, men kun Kristiansand – eventuelt Kristiansand og nærliggende områder.
Steg tre: Størrelse. Du kan tilpasse størrelsen på speilpublikumet når du skaper det. Jo mindre målgruppe du skaper, jo høyere grad ligner speilpublikumet din opprinnelige målgruppe. Så hvis du skaper et større speilpublikum så vil du nå ut til flere, men likheten mellom de to gruppene blir mindre. Du velger da en størrelse mellom 1% og 10%. Avhengig av hvilken prosentsats du velger, så vises det hvor mange personer dette omfatter.
Men er det ikke en risiko at speilpublikumet blir for utvannet om gruppen er for stor?
Svaret er både ja og nei. Tidligere var det vanlig å velge en lav prosentsats når man ville ha et så nøyaktig speilpublikum som mulig, men i dag er det faktisk anbefalt å kjøre en større prosentsats da Facebooks algorytmer er såpass bra at de klarer å finne gode lookalikes uansett.
Anbefalingen fra mange steder er å satse på så stort som det bare går. Men det er selvfølgelig forskjellige meninger. Noen stoler helt på Facebooks algorytmer, og andre ikke stoler på den i det hele tatt. Det beste når man prøver seg frem er å starte et sted midt i mellom. Det kommer til slutt også an på hvor du har markedet, hva slags bedrift du driver og hvordan kundebasen din ser ut. En liten kafé i Arendal får sannsynligvis ikke utbytte av at noen i Trondheim blir nådd av Facebook-annonsen deres.
Tolke all informasjon på Facebook
Når du har gjort disse tre stegene så har du skapt ett speilpublikum, og kan begynne å annonsere med den.Vær oppmerksom på at det kan ta en stund før speilpublikumet fylles opp med nye potensielle kunder.
Dette var en gjennomgang av hva du trenger for å komme i gang med målgrupper i Facebook-annonser! Du finner våre tidligere seksjoner i minikurset her
Det er når din annonse til slutt går live, som det virkelige arbeidet starter – nemlig å følge opp og tolke all den informasjonen Facebook gir deg omkring annonsen.
Facebook Ads handler i stor grad om å teste, analysere og optimalisere. Hva fungerer for din bedrift og din kampanje? Det finnes ingen ferdige svar eller ferdige maler man kan følge. Du må gå ut i fra de unike forutsetninger som din bedrift har og deretter teste, teste og teste.
Å forstå informasjonen for å få riktig gode resultater kan være vanskelig og det tar mye tid, spesielt i starten før man kommer helt inn i det.
Hvis du også ønsker å ta del av hele minikurset, anbefaler vi å se på webinaret vårt nedenfor.