,

Hva er SEO?

Seo står for «søkemotoroptimalisering». Kort sagt er det prosessen med å forbedre din hjemmeside for å øke synligheten ved relevante søk. Jo bedre synlighet dine sider har i søkeresultatene jo mere sannsynlig er det at du får oppmerksomhet, og tiltrekker potensielle og eksisterende kunder til din virksomhet.

Hvordan fungerer SEO?

Søkemaskiner som Google og Bing bruker roboter, eller crawlers som det heter, til å gjennomgå sider på nettet. De går fra sted til sted og innsamler opplysninger om sidene og setter dem i et indeks og kategoriserer dem.

Deretter analyserer algoritmer sidene i indekset. Algoritmene består av hundrevis av rangeringsfaktorer som deretter bestemmer rekkefølgen sidene skal vises i på søkeresultatet til et søk en bruker har gjort på f.eks Google.

Det er delte meninger om hva som vektes høyest i forhold til rangeringsfaktorene, men mange er enige om at Headings, Meta-beskrivelser, title tags, godt innhold, site index og strukturert data er et godt sted å starte når du skal begynne å arbeide med SEO.

Søke-algoritmene er designet til å gjennomsøke nettet for relevante og populære sider, samt gi brukerne en effektiv og relevant søkeopplevelse. Optimering av din hjemmeside og innhold med de relevante faktorene i tankene kan hjelpe dine sider med å rangere høyere i søkeresultatene.

I motsetning til betalte søkeannonser kan du ikke betale søkemotorer for å få en høyere organisk søkerangering. Det krever research, hardt arbeid og tid.

Hvorfor er SEO viktig for markedsføring?

SEO er en grunnleggende del av markedsføring fordi folk hvert år foretar milliarder av søk. Ofte med kommersielle intensjoner om å finne informasjon om produkter og tjenester. Søk på de store søkemotorene er ofte den primere kilden til digital trafikk for virksomheten og supplerer andre markedsføringskanaler godt. Større synlighet og plassering høyere i søkeresultatene enn din konkurrent kan ha en vesentlig innflytelse på din bunnlinje – en positiv innflytelse selvfølgelig.

Derimot har det skjedd en utvikling på søkeresultatene de siste par årene. De har blitt mer målrettet mot å gi brukerne flere og mer direkte svar og opplysninger direkte i resultatsiden. Det kan eksempelvis være i form av kunnskapspaneler, My Business-profiler eller FAQ-resultater. Det gjør at brukeren i høyere grad er tilbøyelig til å bli på resultatsiden i stedet for å klikke seg videre til spesifikke hjemmesider – som selvfølgelig ikke er bra for din hjemmeside.

Her er oppgaven som SEO-ansvarlig selvfølgelig å holde seg oppdatert på disse utviklingene og samtidig sørge for å optimere hjemmesiden slik at søkemotoren kan anvende ditt innhold og din hjemmeside som resultat for den informasjonen som blir vist direkte på resultatsiden. For søkemotorer kan ikke vise frem innhold, eller bli klokere, uten hjemmesider med innhold til å fore dem.

Finn ut av hvordan det står til med din SEO – Ta Hjemmesidesjekken her: https://annonsere.gulesider.no/hjemmesidesjekken