Hva er SEM?

sem

SEM (søkemotormarkedsføring) er en fellesbetegnelse som dekker både SEO (søkemotoroptimalisering) og SEA (søkemotorannonsering). Når man snakker om SEM generelt, refereres det vanligvis til betalt annonsering på søkemotorer, så det vil vi gjøre her også. Hvordan fungerer det? Hva koster det? Og hva skiller egentlig SEM fra SEO? Vi skal prøve å sortere ut begrepene.

Hvordan fungerer SEM?

Med betalt annonsering kan du bli enda mer effektiv i markedsføringen din, ved å dirigere trafikken mer spesifikt dit du vil. Du leder kunder til hjemmesiden din fra for eksempel Google, uten å måtte rangere organisk. Målet er ganske enkelt å plassere produktet eller tjenesten din rett foran nesen til den som leter etter den.

Google Ads er et av de mest populære annonseverktøyene på markedet akkurat nå. Når du annonserer med Google Ads, kobler du annonsen til ett eller flere søkeord etter eget valg. Det kan for eksempel være “manikyr Larvik”, hvis du driver en neglesalong i Larvik. Når besøkende deretter søker etter disse spesifikke ordene, vil annonsen din vises øverst i søkefeltet. Først da vil de organiske resultatene være synlige. Selve annonsene kan bestå av kun tekst eller av tekst i kombinasjon med bilde.

Hvor mye koster det å annonsere på søkemotorer?

PPC (Price Per Click) er et veldig relevant konsept når man snakker om SEM. Det betyr at du som annonsør betaler for klikkene som annonsen din får. Annonsen kan vises i søkefeltet for tusenvis av brukere, men du betaler kun for de som faktisk klikker på den.

Så hva koster et klikk? Dette er et spørsmål uten et konkret svar, da kostnaden avhenger av hvilket søkeord du velger. Faktorer som bestemmer prisen kan være hvor høy konkurransen er for søkeordet du har valgt å knytte annonsen til, og hva andre bedrifter er villige til å betale for det aktuelle søkeordet. Jo flere bedrifter som ønsker å annonsere på søkeordet, jo dyrere blir ordet per klikk for annonsøren – altså deg. Det positive med dette er at du enkelt kan holde styr på ditt eget budsjett, og hvilke søkeord du ønsker å bli sett for.

SEO og SEM – hva er forskjellen?

For å gjøre det hele ekstra tydelig, har vi listet opp de største forskjellene mellom SEO og SEM her:

  • Med SEO øker du trafikken din organisk, mens SEM betyr en kostnad per klikk for deg som annonsør.
  • SEM er direkte konkurransedyktig fordi den betalte annonsen din automatisk havner øverst på søkelisten. For å oppnå det samme med SEO kreves det mer omfattende og tidkrevende arbeid, og ikke minst tålmodighet.
  • Hvis du vil øke trafikken raskt, er SEM mer effektivt enn SEO. Med SEO derimot, ser du resultater i det lange løp.

Kombiner SEO og SEM

Ønsker du å øke tilstrømningen av kunder gjennom søkemotorer, så er et vinnende konsept å jobbe med både SEO og betalt annonsering. Ved å kontinuerlig jobbe med din SEO, skaper du en relevans for hjemmesiden din med søkemotorene på sikt. Med SEM kan du oppnå raske effektive resultater her og nå. Innsikten du får fra din betalte annonsering kan være et veldig godt grunnlag for hvordan du velger å jobbe med din SEO. Du lærer hvilke søkeord som konverterer best gjennom annonsene dine, og kan deretter søkeordoptimalisere hjemmesiden din basert på denne kunnskapen. Win-win, rett og slett.

Nysgjerrig på å lære mer om søkemotormarkedsføring? Nedenfor kan de se vårt siste webinar om Google Ads, og hvordan du kommer i gang med SEM-arbeidet ditt.