Hva er onsite-SEO, og hvordan påvirker det søkemotorer

Du deler vanligvis SEO i to deler: Onsite og Offsite, avhengig av hva du søkemotoroptimaliserer. I  følgende artikkel vil vi snakke mer om Onsite.

Som navnet antyder: Onsite handler om hva som gjøres på hjemmesiden din, i tillegg til informasjonen som er synlig når noen søker på en søkemotor og din hjemmeside kommer som et treff (se bildet nedenfor). Når du optimaliserer  onsite behandler du tekst, innhold og tekniske struktur. Den tekniske delen inneholder elementer som SSL-sertifisering, tittelkoder, metatekst, sidekort og sidebeskrivelse.

En type elektronisk ID

Nedenfor kan du se eksempler på SEO tittel og meta beskrivelse. SEO-tittelen er tittelen som vises på Google. Hvis du ikke har satt det manuelt, velger Google automatisk en overskrift. Meta Description/Meta-beskrivelse er teksten som vises under overskriften til Google. Tips er å velge en tekst som skiller seg ut. Merk at hver uniek side på hjemmesiden din får en meta beskrivelse og en SEO-tittel.

SSL-sertifisering er en type elektronisk legitimasjon som krypterer all informasjon brukeren etterlater, og beskytter den mot for eksempel hackere. For et par år siden begynte Google å vise om et nettsted ikke er SSL-sertifisert. En måte å se om siden er SSL-sertifisert er om det er en s på slutten av http i webadressen. Det vil si at det står https. Å ha en SSL-sertifisert nettside har positiv innvirkning på rangeringen din på Google.

Er hjemmesiden din treg?

Hjemmesidens hastighet påvirker rangeringen din. Er hjemmesiden din treg vil det påvirke rangeringen din på Google negativt. I motsatt fall vil en rask hjemmeside gi deg bedre muligheter for å rangere høyt i søkemotorer. Mer enn halvparten av kundene dine vil forlate hjemmesiden din hvis de ikke har kommet inn på den innen 3 sekunder.

En treg hjemmeside er litt som en ekstremt lang kø på REMA, eller plassering 298 i telefonkøen. Du risikerer en dårlig kundeopplevelse, miste kunder og redusert salg. Gjør det enkelt for kundene å oppleve hjemmesiden din. Det vil bli verdsatt av alle: av kunden, av Google, og til slutt av deg.

Hva kan være en grunn til at din nettside er treg? Svarene er mange! En ting som har stor innvirkning er bilder. Hvis du har mange bilder på nettstedet ditt, og disse er store og tunge, vil det påvirke nettsiden sin hastighet. I det lange løp har det igjen en negativ innvirkning på synligheten din på for eksempel Google.

Begynn å skape innhold

Tenk over innholdet på siden din. En blogg er en enkel måte å skape interessant og SEO-vennlig innhold. Skriv om emner relatert til din bransje. Hva skriver konkurrentene dine om? Hva skriver de ikke om? Prøv å se din bedrift og dine tjenester fra kundens perspektiv. Forstå hva kundene dine ser etter. Hva spør kundene dine om, og kan du hjelpe dem med et interessant blogginnlegg? Jobber du med mat – del interessante oppskrifter. Jobber du med blomster – gi gode tips om hvordan du best kan la vårblomstene leve en dag lenger.

Relevant innhold  som samsvarer med brukerens søkevaner vil bli verdsatt av Google. Noe som fører til at din hjemmeside rangeres høyere.

Test Hjemmesidesjekken

Hvis du ønsker tips om hva som er en god og moderne hjememside, og hvordan du kan forbedre bedriftens hjemmeside slik at den er SEO-vennlig, er du velkommen til å fylle ut skjemaet nederst på denne siden. Du kan også teste ut Hjemmesidesjekken – en scanner vi har utviklet som blant annet måler om hjemmesiden er mobilvennlig, hjemmesidens hastighet både på datamaskin og mobil, og den tekniske strukturen vi snakket om tidligere.

Med andre ord: med Hjemmesidesjekken kan du raskt sjekke styrker og svakheter når det gjelder hjemmesidens søkemotoroptimalisering.

Hjemmeisdesjekken kan også brukes for å se om du er oppført og synlig på sider som Google My Buisness, Yelp og Foursquare. Vi snakker mer om dette i vår artikkel om offsite.

Se vårt SEO-webinar nedenfor.