, ,

Hva er Google Ads? Og hvordan annonserer man på Google?

I dagens Smarttelefonsamfunn stilles det høye krav til digital markedsføring, uansett om du er avsender eller mottaker. Som markedsfører, det vil si avsender, konkurrerer du ikke bare mot dine konkurrenter, men også med kundens egen opplevelse. I dag tar kundene dine for gitt at produktene skal leveres raskt, at informasjonen skal være korrekt og at telefonnummer skal finnes lett tilgjengelig på internett. Når kunden søker, vil den møtes av relevante resultater – og relevant markedsføring. Det er her Google Ads kommer inn i bildet.

Hvorfor bruker folk Google?

Hunden har måttet gi fra seg førsteplassen som menneskets beste venn. Nå er det mobilen som er vår nye bestevenn. En smarttelefon fungerer nå som alt fra shoppingassistent, terapeut og lege til eksperthjelp, wingman og guide. Google fungerer på samme måte, verdens største søkemotor brukes nemlig av dine kunder når de vil se noe, vil vite noe, ønsker å komme seg et sted, vil gjøre noe eller vil kjøpe noe.

Men hva er egentlig Google Ads?

“Før i tiden med tradisjonell annonsering var det du som markedsfører som lette etter kundene. Med annonsering på søkemotorer som Google, er det i stedet kundene som leter etter deg.

Hvis du søker på Google etter ”fasadevask lillestrøm”, kommer Google til å vise deg et titalls organiske søkeresultater på første side. Det vil si treff som ikke er annonser. Disse søkeresultatene er enkelt forklart rangordnet etter et til en viss del hemmelig avansert rankingsystem som tar utgangspunkt i SEO (Search Engine Optimization). Jo mer relevant, gjennomarbeidet og populær hjemmesiden/nettstedet/bloggteksten din er, desto bedre organisk resultat får du. Men selv om du jobber dedikert for å nå et høyere organisk resultat, så er det langt fra sikkert at du når den attraktive førstesiden i søkeresultatet. Konkurransen er nemlig beinhard.

Men det finnes en snarvei til toppen av Google og den heter Google Ads. Google Ads het tidligere Google AdWords og er de annonsemerkede søkeresultatene du ser når du gjør et Google-søk (se bilde under). Disse er plassert både høyest opp og lengst ned på siden.”

Hvorfor Google Ads?

Google Ads kan hjelpe deg enten du vil skape mer trafikk til hjemmesiden, øket salget, antall kundesamtaler eller lokke tilbake gamle kunder. Google selv har definert fordelene med Google Ads på følgende måter:

  1. REKKEVIDDE – Google er verdens største søkemotor, men andre ord kan du potensielt nå veldig mange kunder med Google Ads plattform.
  2. RELEVANS – du kan nå relevante målgrupper til relevante tidspunkt. Angi dine egne avgrensninger for når du vil vise annonsen og for hvem. Med Google Ads kan du f.eks. velge om du vil målrette deg mot en bestemt by, ditt lokalområde ditt eller en bestemt aldersgruppe. Kanskje jobber du mot bedrifter og vil rette annonsene mot spesifikke bransjer?
  3. ROI (Return of Investment) – ingen besøk, ingen avgift! Du betaler bare når noen klikker på annonsen din.

Vil du vite mer om fordelene med Google? Se gjerne filmen under der Peder Berger Johannessen fra Gule Sider og Lisa Wedsberg fra Google diskuterer viktigheten av å være synlig på nettet, trender i digital markedsføring og konkrete eksempler på hvordan du kan lykkes med din markedsføring på nettet (varighet: 32 min).

Vil du vite enda mer om fordelene med Google? Vi har samlet flere tekster her.
Vi kan også tilby flere spennende Google Ads-pakker. Les mer om Gule Sider og Google Ads her.