Hva er en sitemap?
En sitemap er et kart over hjemmesiden din som hjelper søkemotorer å navigere gjennom alt innholdet. Det fungerer som en guide for søkemotorer som Google, for å crawle og indeksere sidene på hjemmesiden din.
Sitemaps brukes til å gi informasjon om sidene på en hjemmeside. Det inkluderer URL, dato for sist oppdatering, og hvordan de viktige sidene sammenlignes med andre sider på hjemmesiden. Søkemotorer bruker denne informasjonen for å forstå relevansen og betydningen av innholdet. Med en sitemap på plass kan søkemotorer som Google vanligvis indeksere hjemmesiden raskere, noe som er viktig fra et SEO-perspektiv, og for synligheten til hjemmesiden din. Google selv hevder faktisk (og de burde jo vite det) at XML Sitemaps er den nest viktigste kilden når det gjelder å oppdage URL-er (og at det trolig er interne og eksterne linker som er viktigst).
To typer sitemaps
Man snakker vanligvis om at det finnes to typer sitemaps: HTML og XML. HTML er tilpasset for besøkende og gir en liste over linker til ulike sider, som gjør det enkelt for besøkende å navigere på hjemmesiden din. XML er derimot tilpasset søkemotorer og gir en liste over URL-er på hjemmesiden sammen med metadata.
En sitemap for en bedrift kan se slik ut:
- Startside
- Produkter
- Produkt 1
- Produkt 1:1
- Produkt 1:2
- Produkt 1:3
- Produkt 2
- Produkt 2:1
- Produkt 2:2
- Produkt 3
- Produkt 3:1
- Produkt 3:2
- Produkt 1
- Kundreferanser
- Blogg
Send sitemap til Google Search Console
Med Google Search Console kan du sende inn din sitemap for å bli lest av Google. På den måten kan søkemotorer (som Google) oppdage ulike sider på hjemmesiden din. Det gjelder både når det kommer nye sider, og når gamle sider endres – og dermed indeksere disse sidene (gjøre dem søkbare på Google). Les mer om Google Search Console her.