, ,

Hva er egentlig SEO?

Søkemotoroptimalisering blir mer og mer populært etter hvert som flere bedrifter oppdager fordelene med SEO. For mange er det fortsatt ikke helt klart hva SEO er. I denne artikkelen gir vi derfor svar på de to vanligste spørsmålene: “Hva er SEO?” og “Hvordan fungerer egentlig søkemotoroptimalisering?”

Google er en såpass stor maktfaktor i informasjonssøk og salg, at du som bedriftseier ikke har råd til å være usynlig på relevante søk som er knyttet til din spesifikke bedrift. Hvis du ikke jobber aktivt og kontinuerlig med SEO, er det stor risiko for at en av konkurrentene dine tar den synligheten.

Les mer: Kjenner du til de nye reglene som styrer plasseringen din på Google?

Google elsker oppdaterte sider, og dette er en viktig nøkkel for å øke synligheten din. Du må hele tiden oppdatere, forbedre, teste og endre siden din, for å øke og opprettholde posisjonen din på søkemotorer.

Øk synligheten din på søkemotorer

Søkemotoroptimalisering er en viktig del av din digitale markedsføring og betyr at du bruker forskjellige teknikker for å forbedre hjemmesiden din slik at siden din blir mer synlig i relevante søk på store søkemotorer som Google og Bing.

For å si det veldig enkelt: Hvis en søkemotor for eksempel foretrekker sider som er veldig raske å laste inn, kan en type søkemotoroptimalisering handle om å prøve å fjerne alle hindringer som gjør hjemmesiden din treg, for eksempel kan store og tunge bilder påvirke lastetiden.

Det sies at Google har over 200 forskjellige rangeringsfaktorer som du kan prøve å påvirke med søkemotoroptimalisering. Disse har til oppgave å prøve å måle tre ting:

1. Relevans – Hvor godt en side matcher et søk.
2. Autoritet – Hvor troverdig Google oppfatter innholdet på siden.
3. Kvalitet – Den tekniske kvaliteten og brukeropplevelsen.

Så hvordan fungerer SEO?

Søkemotoroptimalisering handler om å strukturere informasjonen på hjemmesiden din, eller i nettbutikken din, i henhold til regler som finnes i søkemotoroptimalisering.

Søkemotorer som Google og Bing bruker såkalte søkeroboter for å gjennomsøke sider på nettet. Søkeroboterne samler informasjon om sidene, indekserer dem og kategoriserer dem. Algoritmene analyserer deretter sidene i indeksen, og bestemmer rekkefølgen sidene vises i søkeresultatene for en gitt søkning.

For deg som søkemotoroptimaliserer handler det om å fokusere på to deler: onpage og offpage.

Onpage handler om alle delene du endrer på din egen hjemmeside, det vil si kvaliteten på siden. Det er delte meninger om hva som veier tyngst i forhold til rangeringsfaktorene, men mange er enige om at overskrifter, metabeskrivelser, tittelkoder, godt innhold, nettstedindekser og strukturerte data er gode steder å starte når du må begynne å gjøre SEO på siden. En rask og sikker hjemmeside er også noe som belønnes av Google. Jo mer relevant innhold du har på siden, jo mer likt blir du av søkemotorene og de som besøker siden din.

Offpage-SEO derimot, kan like gjerne kalles en link-strategi. Det handler om å få linker til hjemmesiden din. Linker er et tegn på hjemmesidens autoritet. Jo flere som linker til hjemmesiden din og bekrefter at dette er noe som bør besøkes eller leses, desto bedre er det selvfølgelig for synligheten din.

Artikkelen i korte trekk:

  • SEO er kunsten å bruke forskjellige teknikker for å påvirke søkemotorene, slik at de liker hjemmesiden din.
  • SEO er vanligvis delt i to deler: hva som skjer på hjemmesiden din (dvs. onpage), og det som skjer utenfor hjemmesiden din (dvs. offpage).

Hvis du vil lære mer om SEO, kan du se webinaret vårt om nettop det: