Hva er branding og performance marketing?

Jeg tenkte at vi kan snakke litt kjappt om branding och peformance marketing. To forskjellige tilnærminger, som har begynt å gå hånd i hånd. Hva handler det om? I den følgende artikkelen forklarer vi vilkårene, hva de er for og hvordan de påvirker markedsføringsstrategien din.

Når vi snakker om branding, snakker vi om merkevarebyggende markedsføring. Hovedpoenget er å definere virksomhetens «reason to exist» i kundens øyne. Det vil si virksomhetens verdi, kvaliteten du leverer og troverdigheten. Med branding vil du styrke troverdighet, og skape en følelsesmessig respons hos konsumenten. Du vil også skape kundelojalitet og være i «top of mind» hos kundene dine til enhver tid – slik at du blir det naturlige valget når kunden skal kjøpe et produkt.

[Teksten fortsetter under videoen]

Performance marketing dykker dypt ned i konkrete data, som leadgenerering og konvertering. Du kan se på alt fra hvor mange som meldte seg på neste webinar eller e-postlisten, til hvordan markedsføring har bidratt salg av produkter.

Stirrer blind på performance

Problemet med å skille disse to enhetene, er at du ikke kan klare deg uten den ene for å kunne levere den andre. Hvis du har et dårlig varemerke, vil det påvirke din performance. Og hvis du stirrer blindt på performance, vil du snart innse at bedriften din ikke har et spesielt sterkt varemerke, til å faktisk levere de leads du ønsker.

I løpet av årene har vi klart å filtrere ut de typiske ønskene, når det gjelder kundene våre, og deres mål rundt markedsføring:

  1. Ønsket om å skape bevissthet rundt bedriften
  2. Økt bevissthet om et varemerke
  3. Bygg kundelojalitet til nåværende kunder, for å få dem til å føle at de har tatt et godt valg når de har valgt din bedrift
  4. Fremme tilbud / produkt
  5. Øke trafikk til hjemmeside
  6. Eller rett og slett mersalg

I en situasjon som denne, er det selvfølgelig interessant å prøve å forklare kunden at hvis du vil ha merslag, må du jobbe aktivt med både branding og performance marketing. Å ønske å selge mer, krever både kundelojalitet og oppmerksomhet rundt bedriften. Å ønske å selge et spesifikt tilbud eller produkt, krever vanligvis et sterkt varemerke, enten det er et kjent merke, et anerkjent merke – eller begge deler.

Vil du vite mer? Og samtidig lære deg mye mer om displayannonsering? Ta gjerne en titt på webinaret vårt høyere oppe i teksten.