Hva betyr SEO?

SEO written with puzzle pieces

SEO er en forkortelse av Search Engine Optimization. På Norsk brukes også søkoptimalisering eller søkemotoroptimalisering.

SEO er et samlingsnavn for teknikkene du kan bruke for å få nettstedet ditt til å vises så høyt oppe i resultatlisten som mulig. Kort sagt handler det om å prøve å bruke algoritmene (“regler” hvis du vil) som Google for eksempel har satt opp.

Vil du vite mer om Google og SEO?

200 forskjellige rangeringsfaktorer

For eksempel, hvis en søkemotor foretrekker sider som er veldig raske å laste, kan en type søkemotoroptimalisering dreie seg om å prøve å fjerne hindringer som kan gjøre nettstedet ditt tregt (for eksempel ved å fjerne store bilder).

Google har over 200 forskjellige rangeringsfaktorer som du kan prøve å påvirke med SEO. Oppgaven til disse rangeringsfaktorene er å prøve å måle tre ting:

RELEVANS, MYNDIGHET OG KVALITET

  • Relevans er hvor godt en side samsvarer med et søk
  • Myndighet er hvor mye Google stoler på innholdet på siden. Dette er hovedsakelig definert av antall lenker. Jo flere lenker fra andre sider som lenker til siden din, jo bedre anses autoriteten å ha.
  • Kvalitet handler om flere ting, men kort sagt kan det dreie seg om strukturen til innholdet ditt og hvordan besøkende samhandler med sidene dine (for eksempel hvis de blir liggende på nettstedet ditt i lang tid eller forlater det veldig raskt).