Hva betyr off-page? Lenkene som hjelper din bedrift!

Lenker til hjemmesiden din er avgjørende for hvordan relevante søkemotorer ser på hjemmesiden din. Denne typen søkemotoroptimalisering kalles off-page. I følgende innlegg forteller vi deg mer om hvordan Off-page SEO fungerer.

I motsetning til on-page-søkemotoroptimalisering som prøver å skape relevant innhold på selve hjemmesiden, betyr Off-page alt som skjer utenfor din hjemmeside. Det handler om andre hjemmesider, blogtekster, nyhetsartikler, Facebook-innlegg eller hjemmesiden din som “mer relevant” enn konkurrentene og rangeres høyere i søket.

På samme måte som On- page SEO, vil innhold, relevans og påliteligheten av informasjon på de eksterne sidene spilla en stor rolle i hvor godt hjemmesiden din er rangert. Det viser seg også at off-page søkemotoroptimalisering står for rundt 50% av hvor godt hjemmesiden din er rangert på forskjellige søkemotorer.

Ulike typer av lenker

Det er i hovedsak tre typer lenker: naturlige lenker (f.eks en produktanmeldelse som linker til hjemmesiden din), manuelt bygget lenker (for eksempel en influencer som får betalt for å lenke til deg) eller selvlagde lenker (side opprettet for å levere relevant innhold og lenker).
Hvis for eksempel en person med en blogg skriver om hvor fornøyd det er med hårbehandlingen det mottok på frisørsalongen din og lenker til hjememisden din, så er det en såkalt tilbakekobling, det vil si en lenke til siden din. Det samme gjelder for eventuelle lenker i online anmelelser, i aviser på nett, på sider som Gule Sider, i ulike forum og så videre. Det gjelder også lenker fra sosiale medier.

Vil du vite mer om SEO og Gule Sider?

Hvilke lenker liker Google

For Google er relevans avgjørende, og Google ser mye på om siden som lenker har en verdi til leseren. Kort sagt, kan du si at Googles artificiella intelligens sammenligner siden som lenker til siden din for å se likheter, for eksempel søkeord, og hvis den finner likheter, rangere hjemmesiden din høyere på disse søkeordene.

Hvilken type av lenker som er brukt, spiller mindre rolle, men det som bidrar mest til en god søkoptimalisering for din bedrift er blant annet:

    • Hvor populær lenk-siden er
    • Hvor godt relatert er lenkesiden i forhold til siden den er knyttet til
    • Hvor ny lenken er
    • Hvor pålitelig lenkesiden er