Hjemmesider & trender – slik skal du tenke!

woman with laptop

Hvert år lanseres det nye trender som vi forventes å følge – innen alt fra mote og interiør til mat, reisemål og hobbyer. Og hjemmesider er faktisk intet unntak. Når kundenes atferdsmønster endres, er det viktig at du som gründer holder deg oppdatert på hva som er «inne» akkurat her og nå.

Man bør imidlertid ikke glemme at ikke alle trender trenger å passe til kundene, produktene og tjenestene dine. Det er derfor viktig å ha en liten fingertuppfølelse, og ikke bare hoppe på en trend. Reflekter over hvordan den skaper verdi for akkurat din bedrift – hvis den i det hele tatt gjør det …

Vi har valgt ut tre trender som kan være verdifulle å vurdere for de fleste gründere:

Kombiner bilde og grafikk

Det er ingen nyhet at brukere generelt sett ikke liker å lese store og lange tekststykker. For å fange oppmerksomheten til besøkere, må du presentere innholdet på hjemmesiden din på en morsommere måte, som holder dem interessert. Vakre bilder er bra, men når du kombinerer dem med grafiske elementer som tiltrekker interaksjon, blir resultatene aller best. Brukerne dine vil ikke bare opprettholde interessen for innholdet ditt, men de vil også samhandle med innholdet i større grad.

Mørke temaer

Mørk modus og mørke temaer er en økende trend innen webdesign som fortsetter fra i fjor, og mange store selskaper som Apple og Facebook bruker mørk modus på hjemmesidene sine.

Her er noen fordeler med mørk modus og mørke temaer, og hvorfor du ønsker å implementere det i designtenkningen din i 2022:

  • Mørke temaer gjør at øyet trekker raskere til utvalgte designelementer
  • Det reduserer belastningen på øynene hvis brukere befinner seg i et dårlig opplyst miljø, for eksempel hvis de besøker hjemmesiden din om kvelden
  • Det gir en moderne og innbydende følelse. På denne måten beholder du brukernes interesse
  • Hvis besøkeren bruker hjemmesiden din fra en bærbar enhet, kan mørke temaer bidra til å spare strøm.

Video

Film og video fortsatte å være et populært og kraftig markedsføringsverktøy i 2021. Brukere liker film fordi den – i motsetning til vanlig tekst – kan engasjere og kommunisere mye informasjon på kort tid og på en morsom måte.
Når det er sagt, bør du imidlertid bruke filmene dine med omhu. Brukernes oppmerksomhet trekkes mot bevegelige bilder, og derfor må du sørge for at avsenderen (dvs. deg) er tydelig, slik at besøkere kan koble filmen med merkevaren din. Filmer kan brukes til for eksempel å fortelle en historie, eller vise dine tjenester/produkter. Det er viktig at du sørger for at du viser videoene dine på en måte som ikke påvirker hjemmesidens innlastningstid negativt – fordi, som vi har vært inne på i tidligere blogginnlegg, har besøkere en tendens til å forlate hjemmesider med lange lastetider.

Med den store økningen i digitaliserte prosesser og selskaper som driver virksomheten sin gjennom hjemmesiden sin, er det stor konkurranse å bli sett online. Du bør derfor omfavne og tenke på disse trendene for å få akkurat din bedrift til å skille seg ut, og gi brukerne dine en opplevelse som gjør at de ønsker å komme tilbake.