, ,

Google Search Console og søkemotoroptimalisering

Google Search Console er en webtjeneste fra Google som hjelper deg med å holde oversikt over hjemmesidens indekseringsstatus, nettstedskart og Core Web Vitals. Du kan også bruke Search Console til å optimalisere synligheten for hjemmesiden din, som vi vil se på i den følgende artikkelen.

Hvordan ser du synligheten din i Search Console? La oss se på rapporten “Resultater” (performance) og kategoriene “Spørsmål” og “Sider” (se bilde, queries og pages). Disse rapportene gir innsikt i antall klikk, hvor mange ganger et spørsmål eller en side har blitt vist i Googles søkeresultater (impressions), click through rate (det vil si hvor mange visninger som har resultert i et klikk, jo høyere prosentandel jo bedre) og gjennomsnittlig plassering i søkeresultatet.

Search Consol og spørsmål

I rapporten om Spørsmål får du en rask oversikt over hvilke søkninger som hjemmesiden din blir vist med på Google. For eksempel kan et spørsmål bare være et ord som “Gule Sider”, eller en setning, for eksempel: “endre opplysninger Gule Sider”. Det kan hjelpe bedriften din å bli vant til å se på denne rapporten, hvis du er usikker på hvilke søkeord som fungerer best for deg. Kanskje det viser seg at søkeordene du optimaliserte hjemmesiden din for, faktisk er noe helt annet.

Search Console og Sider

I rapporten for Sider, som du finner ved siden av spørsmål (se bilde), kan du enkelt få informasjon om hvordan de forskjellige sidene på hjemmesiden presterer i form av klikk (dvs. besøk på hjemmesiden din), eksponeringer (antall ganger i løpet av den valgte tidsperioden som siden vises i søkeresultatet) og click through rate (CTR) og plassering i søkeresultatet.

Denne informasjonen er veldig brukbar når du gjør søkemotoroptimalisering. Anta at du har en side som leverer veldig mange eksponeringer, men veldig få klikk – si en CTR på 0,1%. Samtidig har du en annen plass på siden som gir færre visninger, men har en CTR på opptil 8-9%.

Hvilken side vil du si er best? Du svarer sannsynligvis “den med høy CTR”, og da har du helt rett. Visninger uten klikk er i det lange løp bare en variant av trafikk vs. konverteringer, som vi snakket om i et tidligere blogginnlegg. Du vil at dine besøkende skal handle etter henvisningene dine: Klikke seg inn på hjemmesiden din, melde seg på for et nyhetsbrev, legge varer i handlekurven sin og så videre.

Ved hjelp av Search Console og Sider kan du nå begynne å tenke på hva som skiller en god side fra en mindre god side på hjemmesiden din. Hva er det som gjør at side A har en lav CTR, mens side B har en høy? Det er mange forskjellige tilnærminger til å finne forbedringer som tar hjemmesiden din fremover, men vi vil nå se på meta titles og meta descriptions.

Hva er meta title?

Meta title og Meta Descriptions er korte sammendrag av siden din, som vises i Googles søkeresultater. Vi kan ganske enkelt si at Meta Title er boktittelen, mens Meta Description er teksten på baksiden som oppsummerer og får boka til å selge (se bilde).

Disse to påvirker, mer enn du kanskje tror, de besøkendes ønske om å klikke på din bestemte link i søkeresultatene. En dårlig tekst blir mindre klikket på, enn en god. Og siden vi nå vet hvordan sidene våre leverer, kan vi bruke denne informasjonen til å oppdatere meta titles og meta descriptions, som ikke leverer like bra. Så vårt tips er at du ser over dine meta titles og meta descriptions, og forbedrer der hvor det trengs.
Det du bør huske på er: hvilken type tekst får dine potensielle besøkende til å 1) klikke og 2) bli på siden? Her er det også viktig å huske at det som er lovet i meta title og meta description, også må være tilgjengelig på siden.

Begynn å eksperimentere og prøv deg frem for å se hva som fungerer. “Nå har jeg endret denne teksten, hva skjer nå?”. Sjekk deretter Search Console etter et par uker og evaluer. Gikk klikkfrekvensen opp eller ned?

Husk dette når du skriver meta titles og meta descriptions:

  1. Hver tittel og beskrivelse skal være unik for hver side
  2. Skriv for mennesker og ikke for maskiner
  3. Ikke skriv for mye
  4. Inkluder de viktigste søkeordene
  5. Lag innhold som presenterer en løsning eller et tilbud (“Slik fikser du punkteringen på sykkelen din”, “Prøv gratis i ett år”)
  6. Ikke bli for “selgbar” eller klisjéaktig, og unngå clickbaiting

Ikke tenk så mye på hvis det viser seg at den nye teksten din ikke er synlig på Google, eller hvis bare deler av den foreslåtte teksten vises. Noen ganger velger Google tekst basert på hva søkemotoren anser som best.

Nå lurer du sannsynligvis på hvor du skal fikse disse titlene og beskrivelsene, og som regel kan det gjøres i CMS-systemet (Content Management System) som du har hjemmesiden din på. På WordPress finner du det i forbindelse med siden, eller innlegget du har opprettet. Det er også mulig å skrive inn teksten direkte i HTML-koden, hvis du har kunnskap om den eller kan få hjelp med det.

Så begynn å studere styrker og svakheter ved hjemmesiden din med Search Console,og se om du kan forbedre resultatene dine ved å gjøre små endringer i Meta Descriptions og Meta Title. Lykke til!


Hvis du vil vite mer om SEO, kan du sjekke ut vårt webinar nedenfor.